بیانیه حماس در سالگرد تأسیس؛ ادامه مقاومت مسلحانه تا آزادسازی فلسطین

بیانیه حماس در سالگرد تأسیس؛ ادامه مقاومت مسلحانه تا آزادسازی فلسطین
سه شنبه 23 آذر 1400 - 14:31

جنبش حماس در سالگرد تأسیس خود بیانیه‌ای مفصل صادر و بر مقاومت فراگیر در همه انواع آن و در رأس آن مقاومت مسلحانه تا آزادسازی فلسطین تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» امروز (سه شنبه) در سی و چهارمین سالگرد تأسیسش به ساماندهی ساختار واقعی فلسطین و ایجاد شراکت واقعی بر پایه یک برنامه واحد مبارزاتی میان ملت فلسطین و همه گروه‌ها فراخواند و بر انتخابات فراگیر تأکید کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی این جنبش، در بیانیه مذکور آمده است: مقاومت فراگیر در همه انواع آن و در رأس آن مقاومت مسلحانه تنها راه برای گرفتن حقوقمان و نیز آزادسازی سرزمین و مقدسات است. تمام اقدامات برای احیای روند مذاکره (سازش) با دشمن و التماس برای صلح ادعایی را سراب می‌دانیم و این اقدامات چیزی جز ناامیدی به همراه نداشته است.

حماس افزود: صدمه زدن به قدس و مسجدالاقصی را نمی‌پذیریم و تمامی تلاش‌های رژیم اشغالگر را راستای شهرک‌سازی، یهودی‌سازی ، تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و آواره کردن در از بین بردن آثار تاریخی و تغییر واقعیت‌ها موفق نخواهد بود و قدس پایتخت ابدی فلسطین باقی خواهد ماند.

در ادامه این بیانیه آمده، محاصره ظالمانه نوار غزه که پانزده سال از آن می‌گذرد بر وخامت وضعیت معیشتی، اقتصادی و بهداشتی بیش از دو میلیون نفر آنهم در سایه شیوع کرونا و تأخیر در بازسازی غزه افزوده است و تحرکی فوری برای پایان این رنج و شکست محاصره می‌طلبد.

حماس در ادامه به موضوع اسرا پرداخت و گفت، آزادسازی این اسرا در رأس اولویتهاست؛ اسرایی که وارد نبرد «شکم‌های خالی» (اعتصاب غذا) شده‌اند، تونل آزادی حفر می‌کنند و با اراده و ایستادگی خود زندانبانان صهیونیست را شکست می‌دهند.

این جنبش فلسطینی در ادامه بر حق بازگشت به عنوان حقی غیرقابل تصرف تأکید کرد و گفت، تمامی راه‌حل‌هایی که مسأله آوارگان و نیز حق بازگشت را به رسمیت نمی‌شناسد، قبول ندارد.

حماس اقدام پارلمان انگلیس در تروریستی اعلام کردن حماس را یک اشتباه خواهد که به سلسله اشتباهات تاریخی انگلیس از جمله صدور بیانیه «بالفور» افزوده شده و همه در راستای جانبداری از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

این جنبش فلسطینی از تمام دولت‌های غربی و در رأس آن انگلیس خواست از این سیاست جانبدارانه و کورکورانه خود دست بردارد و عذرخواهی کند.

در ادامه این بیانیه آمده، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و امضای توافقنامه با آن، جنایتی در حق ملت و امت فلسطین و نیز نقض اجماعی عربی و اسلامی است و باب نفوذ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را باز می‌کند.

حماس در پایان خواستار اتخاذ تصمیماتی جامع از سوی امت اسلام به منظور تقویت و تثبیت وحدت و همبستگی شد و به توافق بر یک راهبرد که حمایت از ملت فلسطین و مبارزه مشروع آن و نیز مقابله با پروژه‌ها و توطئه‌های موجود علیه ملت ملت فلسطین را تضمین کند، فراخواند.

حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به دست تعدادی از سران گروه «اخوان المسلمین» در نوار غزه که «احمد یاسین» از شناخته‌ترین آنها بود، تأسیس شد. تأسیس حماس تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فلسطین معروف به «انتفاضه سنگ» در ۹ دسامبر ۱۹۸۷ بود.

حماس در سال ۱۹۹۲ شاخه نظامی خود به نام گردان‌های «القسام» را تأسیس کرد. شاخه نظامی حماس قبل از تأسیس القسام تحت عنوان «المجاهدون الفلسطینیون» به فرماندهی «صلاح شحاده» کار می‌کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها