تاکید پوتین و ماکرون بر حل تنش ایروان و باکو از طریق دیپلماسی

تاکید پوتین و ماکرون بر حل تنش ایروان و باکو از طریق دیپلماسی
سه شنبه 23 آذر 1400 - 22:09

روسای جمهور روسیه و فرانسه درباره مسائل مختلف منطقه و جهان از جمله تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلفنی گفت‌وگو و بر حل تنش بین این دو کشور همسایه از طریق گفت‌وگو تاکید کردند.

العالم - اروپا

روسای جمهور روسیه و فرانسه سه شنبه شب به وقت تهران درباره مسائل مختلف منطقه و جهان از جمله تنش بین مسکو و کی‌یف وجمهوری آذربایجان و ارمنستان تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نوشته وبگاه «رادیو ارمنستان»به نقل از کرملین، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره حل و فصل تنش در قره‌باغ کوهستانی به گفت‌وگو کردند.

پوتین نتایج اصلی نشست سه جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ در سوچی که همزمان با سالگرد امضای بیانیه قره باغ کوهستانی در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، به ماکرون بیان کرد.

رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود به چگونگی اجرای اقدامات منطقه برای رعایت آتش بس، بازگشت آوارگان و احیای ارتباطات تجاری، اقتصادی و حمل و نقل اشاره کرد.

سران روسیه و فرانسه ابراز امیدواری کردند که دیدار روسای اتحادیه اروپا با «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمستان که قرار است در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود، مفید باشد.

پوتین و ماکرون درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس و لهستان نیز گفت‌وگو کرد. بر اساس بیانیه کرملین، پوتین و ماکرون در این تماس تلفنی تاکید کردند که این بحران باید در چارچوب هنجارهای بشردوستانه بین‌المللی حل شود. پوتین گفت: «لهستان و کشورهای بالتیک با خودداری از پذیرش مهاجرانی که قصد عبور از مرزهای بلاروس را دارند، تعهدات بین‌المللی خود را برای حمایت از حقوق مهاجران نقض می‌کنند.»

وی افزود که نمایندگان اعضای اتحادیه اروپا باید در مورد چنین موضوعاتی با بلاروس مشورت کنند.

در مورد تنش با اوکراین، پوتین خواستار مذاکرات فوری بین‌المللی برای ایجاد تضمین‌های قانونی شد که از هرگونه گسترش بیشتر ناتو به شرق و همچنین استقرار تسلیحات به کشورهای همسایه، در درجه اول در اوکراین، که روسیه را تهدید می‌کنند، جلوگیری کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها