امیرعبداللهیان: دیشب به توافق خوبی با آژانس دست یافتیم/ طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران روی میز باشد

امیرعبداللهیان: دیشب به توافق خوبی با آژانس دست یافتیم/ طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران روی میز باشد
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 14:41

وزیر امور خارجه با اعلام این‌که دیشب به توافق خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتیم، درباره مذاکرات جاری در وین گفت: طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد.

العالم _ ایران / سیاسی

آخرین روز گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه امروز (چهارشنبه) با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه برگزار شد.

این گردهمایی از روز شنبه ۲۰ آذر ماه در محل وزارت خارجه برگزار شد. در این مدت ضمن حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزرای مرتبط با امور اقتصادی، گردشگری، نیرو، نفت و ... حضور یافتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و سفرا نیز نظرات و مشکلاتشان را بیان کردند.

* اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد

امیرعبداللهیان در نشست اختتامیه امروز به ارائه جمع بندی خود از همایش و بازخوردهای آن پرداخت و با تأکید بر اهمیت نشست‌های برگزار شده، عنوان کرد: با توجه به حضور قریب یک دوم اعضای کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش‌های ذیربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی روسای نمایندگی‌های ایران آغاز شده و کارگروه هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی واردات واکسن را در شرایط همه گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم برشمرد و افزود: خوشبختانه امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های جهادی صورت گرفته، بیش از ۸۰ درصد مردم کشور واکسینه شده‌اند. علاوه بر کشورهایی مانند چین، که بیشترین سهم از واکسن‌های وارداتی را به خود اختصاص داد و کوبا که در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک با کشور ما همکاری داشت، از کشورهای فراوان دیگری نیز واکسن وارد شد به نحوی که اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد.

وی حرکت در راستای کمک به تامین جنبه‌های معیشتی و نیازهای جامعه، به گونه‌ای که اثر آن در زندگی و سفره مردم مشخص باشد را دومین ماموریت محوله دولت به وزارت امور خارجه خواند و گفت: در این حوزه نیز حرکت جهادی در مجموعه وزارت امور خارجه، در داخل کشور و در نمایندگی‌های خارج آغاز شده است.

وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: برنامه دولت سیزدهم توسعه راهبردی در داخل کشور، فارغ از نتیجه مذاکرات با دولت‌های دیگر است که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما همه توان و ظرفیت خود را در این راستا به کار خواهند گرفت.

* گفت‌وگوهای عزتمندانه با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به گفت‌وگوهای جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای عزتمندانه از ابتدای عمر دولت در دستورکار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود.

* شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین‌المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگوهای وین استفاده کرده، افزود: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

* طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد

امیرعبداللهیان برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته‌های فرابرجامی در متون پیشنهاد شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان را کذب محض خواند و گفت: این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ چیز فرابرجامی در آنها نیست. این متنها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف های مقابل در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: هم اکنون در وین بر روی دو سری از متون گفت‌وگو می شود؛ متن اول حاصل ۶ دور اول گفتگوهاست. در عین حال طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد، تا از بحث و تلفیق همه اینها یک متن جمع بندی شده واحد به دست آید. در نهایت نیز این فرآیند باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مقابل با حسن نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش‌های خود ادامه دهند و تاکید کرد: ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.

پربیننده ترین خبرها