آیا مذاکرات وین آخرین فرصت است؟

آیا مذاکرات وین آخرین فرصت است؟
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 15:08

اروپایی‌‌ها می‌گویند که مذاکرات وین آخرین فرصت برای ایران است، در حالی‌ که تهران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فرصت را برای بازگشت به این توافق فراهم کرد.

العالم- نظرکده

ناظران بر این باورند خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات‌شان در چارچوب این توافق، ثابت کرد که اروپایی‌ها از جانب آمریکا مامور به بحران‌سازی یا تسهیل امور در این قضیه هستند.

ناظران گفتند، از لابه‌لای اظهارات و اقدامات آمریکایی‌ها این نتیجه‌گیری می‌شود که بیشتر این اظهارات بخشی از پروسه مانور در مذاکرات وین است. آنها تصریح کردند که حتی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران می‌توان گفت که این کشور نیز در بیشتر مواقع رویکردی را اتخاذ می‌کند تا بفهماند آنقدر که آنها می‌خواهند حاضر به سازش نیست. آمریکایی‌ها نیز درصدد القای این فرضیه هستند که این آخرین فرصت نیست بلکه در هرگونه توافق احتمالی بایستی منافع ایالات متحد درنظر گرفته شود و ایران نیز آن را می‌داند. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گزینه‌هایی به جز تحریم ندارند و لذا دستیابی به مرحله صفرِ تحریم‌ها دشوار است. در این حالت، طرف‌ها بایستی شکست را بپذیرند و چه‌بسا تنها راه‌برون رفت از این وضعیت توافق موقت باشد.

از سوی دیگر، تحلیلگران ایرانی می‌گویند استراتژی آمریکا به طور کلی مبتنی بر چارچوب کاهش امتیازات ایران در موضوع لغو تحریم‌ها و اعمال فشار بیشتر بر آن در موضوع هسته‌ای است.

آنها می‌گویند، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از طریق ابزارهای فشار بر ایران می‌خواهند وارد عرصه مذاکرات شوند.

به گفته این کارشناسان، هیئت مذاکره‌کننده ایرانی می‌گویند اگر آمریکایی‌ها اراده و جدیت لازم را داشته باشند می‌توان در نهایت به توافقی خوب دست یافت.

کارشناسان روس نیز تأکید دارند، مواضع روسیه از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تغییر نیافته، و مسکو و پکن بر خلاف طرف‌های اروپایی هیچ‌یک از تحریم‌های ایران را اعمال نکرده‌اند.

کارشناسان روس خاطرنشان کردند، آمریکا و غرب از طریق مذاکرات وین تلاش دارند برخی اصلاحات را در توافق هسته‌ای ایران صورت دهند از جمله نظارت بر صنعت نظامی و نظارت بر تمام تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز؛ تا ایران را از عناصر قدرتی خود که در صنعت نظامی مدرنش از حمله موشک‌های بالستیکی و ماهواره‌ای تبلور دارد، خلع کنند.

پربیننده ترین خبرها