لبنان یک گروه ضد نظام آل خلیفه را اخراج می‌کند

لبنان یک گروه ضد نظام آل خلیفه را اخراج می‌کند
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 21:41

به دنبال فشارهای مقامات بحرینی به دولت بیروت، وزیر کشور لبنان دستور داد تا اعضای حزب معارض بحرینی «الوفاق» از این کشور اخراج شوند.

العالم - لبنان

پس از تماس «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین با «بسام مولوی» همتای لبنانی‌ او، خبرگزاری رسمی لبنان (ان‌ان‌ای)، شامگاه امروز (چهارشنبه)، خبر داد که بیروت تصمیمی در ارتباط با گروه معارض بحرینی «الوفاق» اتخاذ کرده است.

طبق این گزارش، وزیر کشور لبنان به مدیر کل امنیت این کشور دستور داد تا «تمامی اقدامات و تدابیر لازم برای بیرون کردن اعضای غیر لبنانی جمعیت "الوفاق" بحرین را اتخاذ کند».

وزیر کشور لبنان علت صدور این دستور را برگزاری نشستی مطبوعاتی در تاریخ یازدهم دسامبر (چهار روز قبل) اعلام کرده است که حزب الوفاق آن را برپا کرد.

بسام مولوی می‌گوید که این تصمیم در پی آنچه «اهانت به روابط لبنان با کشور برادر بحرین و آسیب به منافع لبنان» خوانده شده، اتخاذ شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع لبنانی و بحرینی ساعاتی پیش خبر دادند که وزیر کشور بحرین با همتای لبنانی خود درباره کنفرانس مطبوعاتی حزب الوفاق تلفنی گفت‌و‌گو کرده است و همتای لبنانی او به وی اطمینان داده که بیروت بر «تضمین امنیت و ثبات کشور بحرین و رد قاطعانه این امر که لبنان بستری برای نفرت‌پراکنی یا دشمنی با کشورهای عربی به ویژه اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] نباشد»، پافشاری دارد.

دستور وزیر کشور لبنان ساعاتی پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای بحرینی صادر و به دستگاه‌های امنیتی این کشور ابلاغ شد.

لبنان در حالی به فشارهای منامه تن می‌دهد که روابط دولت این کشور با برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مدتی است که متشنج شده و تا این لحظه به‌رغم وساطت «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه به حالت عادی باز نگشته است.

به گزارش فارس، تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته بود: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی دولت لبنان اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

وزیر‌ اطلاع‌ رسانی لبنان همزمان با ورود رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه و تحت فشار کشورهای یادشده استعفای خود را اعلام کرد.

جورج قرداحی دومین وزیر لبنانی است که در کمتر از یک سال گذشته به علت اظهارنظر درباره اقدامات عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است.

در نوزدهم ماه می گذشته، «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان پس از بیان اظهاراتی درباره ترور «جمال خاشقچی» مجبور به استعفا شده بود.

پربیننده ترین خبرها