اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای ادامه گفت‌وگو با ایران

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای ادامه گفت‌وگو با ایران
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 18:53

وزیر امور خارجه عربستان سعودی، یک هفته بعد از اعلام مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دور پنجم گفت وگوهای دوجانبه با عربستان در بغداد، حالا اعلام کرده که ریاض رویکرد بازی در قبال ادامه این گفت وگوها دارد.

العالم ـ عربستان سعودی

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (17 آذرماه) درگفت وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، با اعلام آمادگی کشورمان برای برگزاری دور پنجم گفت وگوهای دوجانبه با عربستان در بغداد، گفت: اگر پیشرفتی در احیای روابط ایران و عربستان حاصل شود مطمئنا روی پرونده‌های حساس منطقه‌ای نیز تاثیر خواهد گذاشت.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی امروز (پنجشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سامح شکری» همتای مصری خود در قاهره با اشاره به جلسات گفت وگو با ایران خاطرنشان کرد: تا کنون دیدارهای دیگری به استثنای چهار دیداری که قبلا اعلام شده، برگزار نشده است و ما رویکرد بازی برای ادامه گفت وگو داریم.

بنابر گزارش الجزیره، وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان این که چهار دیدار مستقیم با ایران تاکنون انجام دادیم، اما تصریح کرد که اخیرا مسئولان دو طرف دیداری در اردن نداشته اند.

به گزارش شبکه «الاخباریه»، بن فرحان در عین حال بار دیگر با تکرار ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران گفته که در دیدار با سامح شکری درباره "نقش ایران در برهم زدن ثبات منطقه و حمایت این کشور از شبه نظامیان در شماری از کشورها "، پرداخته است.

سخنان وزیر خارجه عربستان علیه ایران و برهم زدن ثبات منطقه، درحالی است که این کشور با حمله به یمن و جنگ افروزی در این کشور جنگ خانمان سوزی را علیه ملت فقیر یمن تحمیل کرده و روزانه آنها را آماج بمب ها و گلوله باران توپخانه ای و سلاح های مختلف قرار می دهد که اقدامات تروریست ها و شبه نظامیان در عراق و سوریه و کشتار و بمب گذاری های انتحاری و ویرانی در این کشورها را نیز باید گوشزد کرد.

وزیر خارجه سعودی همچنین در ادعای دیگری جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای به زعم خود "دستیابی به سلاح هسته ای" متهم کرده و مدعی شده که در این دیدار "به اهمیت افزایش تلاش ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پرداخته شده است".

ادعای بن فرحان در باره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای در حالی ترجیع بند این روزهای مقامات سعودی است که ریاض به رغم اذعان رژیم صهیونیستی به داشتن کلاهک های اتمی جرات به زبان راندن مقابله با سلاح هسته ای این رژیم را ندارد اما با وجود تایید گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای، همواره انشای نوشته شده از سوی اربابانشان علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را از رو قرائت می کنند.

این وزیر سعودی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود نیز "خواهان خروج نیروهای خارجی و شبه نظامیان وابسته از لیبی شد".

پربیننده ترین خبرها