کاهش ارزش لیره؛ چه عاقبتی در انتظار اردوغان است؟

کاهش ارزش لیره؛ چه عاقبتی در انتظار اردوغان است؟
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 20:37

به رغم 4 بار تلاش بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیره در برابر دلار بسیار کاهش یافت و به 16 لیره در برابر هر دلار رسید.

العالم – کشکول

بانک مرکزی ترکیه اوایل دسامبر جاری اقدام به فروش یک میلیارد و 40 میلیون دلار کرد اما دلار به 13.6 لیره رسید، سوم دسامبر 300 میلیون دلار دیگر فروخت اما دلار به 13.7 لیره رسید، 10 دسامبر تلاش بانک مرکزی نیز بی فایده بود و هر دلار 14 لیره ترکیه شد و نهایتا اینبار به رغم آنکه 2.5 میلیارد دلار وارد بازار شد اما دلار به 16 لیره رسیده است که این نگرانی را به وجود آورده که در صورت ادامه این روند، ذخیره 118 میلیارد دلاری ترکیه به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

همزمان وضع اقتصادی ترکیه رو به وخامت نهاده و به همین علت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه «ناجی اقبال» رئیس بانک مرکزی را برکنار و به جای وی شهاب قافجی اوغلو را منصوب کرد.

در این میان، بانک مرکزی ترکیه برای کنترل اوضاع، سه بار سود بانکی را کاهش داد اما باز هم بی فایده بود و ارزش لیره در برابر دلار به میزان زیادی کاهش یافت.

کارشناسان معتقدند که کاهش سود بانکی، افزایش بدهی‌های خارجی، تراز منفی تجاری، کاهش درآمد حاصل از گردشگری و صادرات، شیوع کرونا، تنش آفرینی ترکیه درباره پرونده گاز مدیترانه و دخالت در کشورهای دیگر از مهمترین عوامل کاهش ارزش لیره است به طوری که مردم برای اولین بار از زمان کودتا علیه اردوغان در سال 2016 با برپایی تظاهرات، ضمن اعتراض به بدی اوضاع معیشتی، خواستار کناره گیری اردوغان از قدرت شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها