جلسات مشترک تروئیکای اروپا و رژیم صهیونیستی برای اخلال در مذاکرات وین

جلسات مشترک تروئیکای اروپا و رژیم صهیونیستی برای اخلال در مذاکرات وین
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 20:43

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت که جلسات متعددی میان دو طرف برای اخلال در گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافق درباره احیای مفاد برجام تشکیل شده است.

العالم ـ اروپا

ایرنا به نقل از این منبع آگاه گزارش داده، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در منطقه خاورمیانه است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی اروپا از جهت تجارت و فروش سلاح و .. است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرده، به‌عنوان نمونه، ارتباط گیری ایران و امارات بلافاصله با سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات همراه شد تا ایران جای پایی در منطقه پیدا نکند.

وی تاکید کرده که «تروئیکا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که نماینده انگلیس در این گفت‌وگوها اعلام کرده است که نمی‌پذیریم ایران با وجود پیشرفت‌های اخیر به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و توافق جدیدی باید شکل بگیرد.»

مذاکرات وین با محور رفع تحریم‌های ظالمانه در پایتخت اتریش در حالی جریان دارد که طرف‌های اروپایی مذاکره، طی دو هفته گذشته همواره تلاش می کردند، روند مذاکرات راه منحرف کنند.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان دوشنبه گذشته در بیانیه ای مشترک، نقش ایالات متحده در مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و مدعی شدند که درخواست‌های ایران در مذاکرات جاری فراتر از برجام و مانع پیشرفت در گفت‌وگوهاست. آن‌ها با تکرار ادعای نخ نمای از دست رفتن زمان مدعی شدند که بدون پیشرفت سریع در مذاکرات، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه تصریح کرد؛ هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است. وی افزود: اگر تروییکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود، باید مانند یک شریک منصف رفتار کند. برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.

پربیننده ترین خبرها