گزارش العالم از آخرین تحولات در یمن؛

تظاهرات اعتراضی علیه دولت منصور هادی در حضرموت/ پیشروی نیروهای صنعا به سمت جیزان

شنبه 27 آذر 1400 - 12:25

استان حضرموت در جنوب شرقی یمن شاهد تظاهرات گسترده قبیله‌ای و مردمی در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و فساد دولت مستعفی و همچنین ائتلاف سعودی در یمن است. معترضان با ایجاد پست‌های نظامی در بسیاری از جاده‌ها و نبادر، مانع از صدور نفت و گاز و ماهی به خارج و داخل یمن می‌شوند.

العالم- یمن

خبرنگار العالم گزارش داد هزاران کامیون و تانکر حامل نفت، گاز و کالا در بسیاری از جاده‌ها ازدحام کرده‌اند و افراد معترض قبایلی نیز تأکید دارند که هدف‌شان از مسدود کردن جاده‌ها و جلوگیری از صادرات در واقع ممانعت از سرقت منابع و ثروت‌های طبیعی استان‌شان است. آنها دولت مستعفی و فراری "عبد ربه منصور هادی" و ائتلاف سعودی را به فساد و سوء‌مدیریت اوضاع اقتصادی و سرقت میلیاردها دلار از دارایی‌های نفت و انتقال آنها به خارج متهم می‌کنند. به گفته معترضان، سطح فقر در بیشتر مناطق یمن به اوج رسیده است.

شورای عالی حضرمیه خواستار تشدید اقدامات اعتراضی و اعتصاب عمومی در تمام شهرها و روستاهای این استان شده است.

حضرموت از بزرگ‌ترین استان‌های یمن و منبع اصلی گاز، نفت و شیلات در یمن است.

نزدیکان به دولت منصور هادی و رسانه‌های همسو، شورای انتقالی- تحت حمایت امارات- را متهم می‌کنند که پشت این اعتراضات قرار دارند و تلاش می‌کنند با موج‌سواری روی این اعتراضات، دولت هادی را تضعیف و سیطره کامل امارات بر این استان را تضمین کنند.

ناظران با بیان اینکه فساد در جنوب یمن بسیار گسترده است، تصریح کردند که تحولات در این استان مطابق با نقشه از پیش ‌طراحی‌شده ریاض و ابوظبی و در چارچوب طرح و هدف این دو طرف برای تقسیم و تجزیه یمن پیش می‌رود.

پیشروی نیروهای صنعا در جیزان

به گزارش خبرنگار العالم، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت منطقه مرزی جیزان در جنوب عربستان سعودی پیشروی‌هایی داشته‌اند.

منابع محلی یمنی اعلام کردند که نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی کنترل مواضعی در منطقه مرزی "الحثیره" در جیزان را در دست گرفته‌اند.

به گفته منابع مذکور، بیش از 30 مزدور سودانی در حمله نیروهای صنعا به منطقه الحثیره به هلاکت رسیدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها