ازعدن تا حضرموت؛ گسترش دامنه اعترضات علیه دولت منصورهادی در یمن

ازعدن تا حضرموت؛ گسترش دامنه اعترضات علیه دولت منصورهادی در یمن
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 14:53

دامنه اعتراضات در استان‌های جنوبی یمن علیه ناکارآمدی دولت مستعفی منصورهادی گسترش یافته و هر روز تعداد بیشتری از شهرها به اعتراضات می‌پیوندند.

العالم - یمن

استان‌های تحت اشغال دولت مستعفی یمن چند روزی است که صحنه اعتراضات شدید مردمی علیه ناکارآمدی و اوضاع بد معیشتی و قطعی‌های طولانی مدت برق است.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، دامنه تظاهرات در استان‌های جنوبی یمن علیه ائتلاف سعودی و دولت منصور هادی افزایش یافته است و شب گذشته ساکنان شهر «لودر» در استان «ابین» و شهر «تریم» در استان «حضرموت» برای سومین روز به خیابان‌ها آمده و خواستار خروج نیروهای ائتلاف سعودی، دولت هادی و گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-همسو با امارات) از یمن شدند. آن‌ها به نبود خدمات دولتی و کاهش ارزش ریال یمن اعتراض داشتند. شهر ساحلی «المکلا» در استان حضرموت نیز برای پنجمین روز شاهد اعتراضات مردمی بود و شهر شرایط فوق العاده امنیتی به خود گرفته و تاکنون دهها نفر دستگیر شده‌اند.

اما در شهر عدن (مرکز دولت منصورهادی) جنبش «جوانان عدن» با صدور بیانیه‌ای خواستار انقلاب مردمی گسترده در استان‌های جنوبی شد. در بیانیه این جنبش آمده است: «به پا خیزید چرا که حقیقت با بی عملی سازگار نیست. صدایتان را بلند کنید چرا که آزادی افراد ساکت را نمی‌شناسد. انقلاب را شعله‌ور کنید و بدانید که فقط این انقلاب است که خواسته‌هایتان را برآورده می‌کند.

معترضان در این شهر روز گذشته تلاش کردند تا به سمت کاخ «المعاشیق» مرکز دولت مستعفی یمن حرکت کنند که به گفته منابع داخلی در این شهر، مأموران سعودی به سمت آن‌ها شلیک کردند. مردم خشمگین همچنین اقدام به آتش‌ زدن لاستیک‌ها و پاره کردن تصاویر رهبران سعودی و منصور هادی کردند.


معترضان در عدن روز گذشته تابلوی تصاویر پادشاه و ولی‌عهد سعودی را پاره کردند

مردم شهرهای «خور مکسر»، «المعلا»، «کریتر» و «المنصوره» در عدن نیز در اعتراض به عدم برآورده شدن خواسته‌هایشان بپا خواسته و در روزهای گذشته دست به اعتراض زده‌اند.

این اعتراضات در شهر المعلا، موجب درگیری نیروهای امنیتی با مردم شد و در نهایت یک کشته و سه زخمی بر جاگذاشت. معترضان ائتلاف سعودی را در پشت صحنه سرکوب اعتراضات می‌دانند.

به نوشته وبگاه اخبار الیوم، معترضان در استان حضرموت روز گذشته جاده بین‌المللی یمن به عمان را مسدود کردند که با مداخله نیروهای ارتش، این بزرگراه باز شد. تظاهرات در این استان پنج روز است که ادامه دارد و اخیرا شهرهای «الریده»، «قصیعر» و «الحامی» نیز به جریان اعتراضات پیوسته‌اند.

اما در استان «لحج» در جنوب یمن معترضان روز دوشنبه خیابان‌های اصلی شهر «الحوطه» مرکز استان را مسدود کرده و ورودی و خروجی‌های شهر را از جمله یک پل ارتباطی را بستند.

مقامات استان شبوه دیگر استان جنوبی یمن نیز در نشستی از مأموران امنیتی خواستند تا در حالت آماده‌باش باشند. استانداری شبوه دیروز در نشست فوق‌العاده به شورای انتقالی جنوب در خصوص هرگونه تحریک مردم این استان برای برگزاری اعتراضات هشدار داد.


اعتراضات در «المکلا»

خبرگزاری رویترز در خصوص این اعتراضات نوشته است که دلیل عمده خشم مردم علاوه بر کاهش شدید ارزش ریال یمن، قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق است، این خبرگزاری نوشت که بدقولی دولت سعودی در ارسال محموله سوخت به جنوب یمن موجب شده است تا ایستگاههای تولید برق ۸۰ درصد توان تولیدی خود را از دست بدهند و خاموشی‌های وسیع استان‌های جنوبی را فرا بگیرد.

یکی دیگر از دلایل اعتراضات مردمی عدم حضور کابینه دولت مستعفی در شهر عدن است. تمامی وزرای دولت منصور هادی در هتل‌های ریاض به سر می‌برند و رسانه‌ها به کنایه از این دولت به عنوان کابینه هتلی یاد می‌کنند.

نوامبر ۲۰۱۹ دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» و شورای انتقالی جنوبی یمن توافقنامه ریاض را امضا کردند که به موجب آن کابینه جدید متشکل از اعضای دو طرف تشکیل شد اما بخش نظامی این توافقنامه همچنان با موانعی مواجه شد.

به موجب این توافقنامه اعضای کابینه به عدن بازگشتند اما مارس گذشته در پی یورش معترضان به کاخ ریاست جمهوری معاشیق، اعضای کابینه عدن را ترک کرده و به ریاض رفتند.

در حال حاضر رسانه‌های وابسته به دولت منصور هادی تلاش دارند مخاطب اعتراضات را گروه شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) معرفی کنند. این رسانه‌ها همچنین شورای انتقالی را مسئول سرکوب معترضان می‌دانند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها