سودان| تلاش برای توقف جنگ و خونریزی در دارفور

سودان| تلاش برای توقف جنگ و خونریزی در دارفور
شنبه 27 آذر 1400 - 12:27

در منازعات قبیله ای در دارفور دست کم 199 نفر کشته شده اند.

العالم - آفریقا

پزشکان با اشاره به این آمار از مقامات سودان خواسته اند جلوی این خونریزی بی امان در این منطقه را – که دسترسی سازمان های بشر دوست به آن دشوار است – بگیرند.

از اوایل اکتبر، منطقه دارفور صحنه درگیری های مسلحانه است. جنگ در این منطقه در سال 2003 شروع شده و طبق آمار سازمان ملل، تا به امروز 300 هزار کشته و بیش از 2.5 میلیون آواره بر جای گذاشته است.

اولین درگیری در این منطقه در اوایل اکتبر رخ داد. از آن زمان به بعد این منطقه صحنه دو درگیری خونین بوده است که اولین آن در 17 نوامبر بر اثر اختلاف بین شترداران در منطقه کوهستانی جبل مون به وقوع پیوست و دومین درگیری دراوایل دسامبر در منطقه کرنک رخ داد.

طبق آخرین آمار سندیکای پزشکان در غرب دارفور، در این درگیری ها 199 نفر کشته شده که اغلب بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده اند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، این موج خشونت کوچ 83 هزار نفر را از اوایل اکتبر به دنبال داشته است.

سندیکای پزشکان در غرب دارفور دو هفته قبل اعلام کرده بود که بسیاری از مجروحان، به خاطر دسترسی نداشتن به امکانات پزشکی در زمان مناسب، و نیز عدم وجود امکانات لازم درمانی در بیمارستان های صحرایی جان خود را از دست داده اند.

روز جمعه نیز سندیکای پزشکان، مقامات خرطوم را به "تعمد در شعله ور کردن جنگ" در دارفور متهم کرده بودند. این در حالی است که مقامات محلی پیوسته اعلام می کنند که نیروی امنیتی پشتیبانی به منطقه اعزام کرده اند.

اما ناظران معتقدند که مشکل، در عدم اجرای توافق صلح جوبا در سال 2020 و عدم استقرار نیروهای محلی در منطقه برای جلوگیری از درگیری بین کشاورزان و شترداران است.

سازمان ملل پیوسته درباره آثار و پیامدهای درگیری بر آب و کشاورزی و منابع در این سرزمین هشدار داده است؛ آنهم سرزمینی که 30 درصد از جمعیت آن تا سال 2022 محتاج کمک های بشردوستانه خواهند بود؛ مخصوصا که آمار مهاجران از این منطقه به 3 میلیون نفر رسیده که اغلب آنها از دارفور مهاجرت می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها