پیام‌های نصب دوربین‌های جدید در مجتمع "تسا"

پیام‌های نصب دوربین‌های جدید در مجتمع
دوشنبه 29 آذر 1400 - 11:37

چند ماه بعد از عملیات خرابکارانه علیه مجتمع "تسا" در کرج، تهران روند بازرسی فنی و امنیتی دوربین‌های نظارتی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کرد که قرار است طی روزهای آتی در این مجتمع به جای دوربین‌های آسیب‌دیده نصب شوند.

العالم- کشکول

ایران سه شرط را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت نصب مجدد دوربین‌ها در مجتمع تسا مطرح کرده است؛ ایران خواستار آن شده تا اولا آژانس منتظر بماند تا فرایند قضایی و امنیتی کشورمان پس از این خرابکاری به طور کامل انجام شود؛ چرا که این اتفاق برای ایران ابعاد امنیتی داشته است و تا زمانی که ایران اقدامات لازم خود را انجام ندهد نیروهای خارجی حق ندارند به تعویض دوربین‌ها فکر کنند. ثانیا، آژانس باید به وظیفه خود در قبال کشورهای عضو "ان پی تی" عمل کند و در برابر تهدیدات خارجی نسبت به فعالیت صلح‌آمیز ایران صیانت کند. ثالثا، پس از اینکه دوشرط پیشین حاصل شد نوبت به نصب دوربین‌های آژانس می‌رسد و آژانس باید دوربین‌های جدید را در اختیار ایران قرار دهد تا از نظر امنیتی و فنی بررسی شده و شائبه‌های دیگر در خصوص این دوربین‌ها وجود نداشته باشد.

شروط سه‌گانه ایران غیرممکن و سختگیرانه نبوده و بلکه هدف از آنها جلوگیری از تکرار اتفاقاتی بوده که در مجتمع تسا رخ داد به‌ویژه بعد از آنکه برای تهران اثبات شد که عملیات خرابکارانه علیه تسا بر اساس داده‌های هک‌شده از دوربین‌های نظارتی انجام شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ظرفیت‌های خود برای متوقف کردن عملیات خرابکارانه از سوی آن منبع معلوم الحال، استفاده نکرده است.

اگر چه ایران حق دارد به اطلاعاتی درباره شرایط و دلایل اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا و نیز طرف یا طرف‌هایی که پشت این عملیات قرار داشتند، دست یابد ولی آژانس موضع تهران را تلاش آن برای طفره رفتن از نصب دوربین‌های جدید یا پنهان کردن اتفاقات در این مجتمع از چشم آژانس متهم کرده است ادعایی که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و همچنین رژیم صهیونیستی- که پشت این عملیات خرابکارانه قرار دارد- از ان برای اعمال فشارهای بیشتر علیه تهران استفاده می‌کنند.

امروز نیز به جای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ایران در مورد نصب مجدد دوربین‌های در مجتمع تسا قدردانی کند و همچنین به جای اینکه به سوالات تهران درباره کیفیت درز اطلاعات ضبط‌شده در دوربین‌ها پاسخ دهد، "رافائل گروسی" مدیر آن از ایران کارت حافظه یکی از دوربین‌ها را درخواست می‌کند هر چند گروسی می‌داند که این دوربین کاملا تخریب شده است ولی با این درخواست تلاش می‌کند فشارها علیه ایران را تثبیت نگه دارد به‌ویژه در شرایطی که مذاکرات در وین برای لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران ادامه دارد.

ایران به مواضع غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عادت کرده است که معمولا از طریق هماهنگی با سیاست آمریکا و با هدف فشار علیه ایران مطرح می‌شود؛ سیاستی که ناکارآمدی خود را در گذشته ثابت کرده و در آینده نیز بی‌نتیجه خواهد بود. ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و منافع ملی خود حرکت می‌کند و بازی‌های آمریکایی بر مواضع آن تاثیری ندارد. اینک ایران برای بستن راه بر روی کسانی که برای تکرار عملیات خرابکارانه علیه تسا- عملیات 23 ژوئن- و حتی بیشتر از آن تلاش می‌کنند، بگیرد اقدام بر بازرسی فنی و دقیق دوربین‌های آژانس کرده تا سپس آنها را نصب کند. ایران همچنین اعلام کرده تا پیش از لغو کامل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، اطلاعات دوربین‌های نظارتی را در اختیار آژانس بین‌الملی انرژی اتمی قرار نمی‌دهد.

پربیننده ترین خبرها