اتحادیه اروپا باز هم روسیه را تهدید کرد

اتحادیه اروپا باز هم روسیه را تهدید کرد
دوشنبه 29 آذر 1400 - 14:23

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادبیات تهدیدآمیز علیه روسیه گفت هر گونه اقدام مسکو علیه اوکراین و استقلال این کشور تبعاتی جدی خواهد داشت.

العالم ـ اروپا

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبلاگ خود نوشت: اهداف و مقاصد نهایی روسیه معلوم نیست به جز این که این کشور به دنبال تهدید و تضعیف اوکراین است. سناریوهای مختلفی ممکن است بروز کند.

وی مدعی شد مسکو تلاش می کند اتحادیه اروپا را از شرکت درمذاکرات با روسیه درباره ضمانت های امنیتی محروم کند.

بورل نوشت: ما نمی توانیم خواسته روسیه را برای استفاده ابزاری از این بحران جهت پیشبرد اهداف آشکار خود برای تغییر شکل چارچوب امنیتی اروپا نادیده بگیریم و اروپایی ها را از مذاکرات امنیتی با روسیه محروم کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد آمریکا اجازه ندهد بروکسل از مذاکرات امنیتی با مسکو محروم شود.

وی تاکید کرد: بروکسل باید در میز مذاکرات درباره طرح امنیتی اروپا شرکت داشته باشد. وزارت خارجه روسیه روز جمعه پیش نویس پیشنهادهای کشورش را درباره ضمانت های امنیتی بین روسیه و آمریکا و اعضای اروپایی ناتو ارائه داد. واضح است که اتحادیه اروپا باید جزء لاینفک این مذاکرات باشد.

وی با یادآوری قانون هلسینکی و منشور پاریس و سازوکارها و مقررات سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت باید از آنها در تعامل با روسیه درباب مسائل امنیتی استفاده شود.

بورل در پیامی که از طریق وبلاگ خود منتشر کرده گفت که راهبرد جدید دفاعی اتحادیه اروپا را که قطب نمای استراتژیک نام گرفته به روز خواهد کرد و نسخه جدید آن را ماه آینده ارائه می دهد.

وی تاکید کرد ضروری است که اتحادیه اروپا توان و ابزارهای خود برای اقدام در حوزه امنیتی را تقویت کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: در صورتی که متن پیش نویس توافق روسیه با آمریکا و ناتو درباره ضمانت های امنیتی تصویب شود ناتو دیگر اجازه نخواهد داشت نفوذ خود را به شرق اروپا گسترش دهد.

کریستین لامبرشت وزر دفاع آلمان روز یکشنبه گفت ناتو درباره پیشنهادهای روسیه در این هفته مذاکره می کند.

به گزارش ایرنا، روسیه ادعاها درباره اعزام نیرو به مرز اوکراین برای حمله به این کشور را تکذیب کرده و به فعالیت های نظامی ناتو در نزدیک مرزهای این کشور اشاره می کند و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می داند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها