چین: تایوان یک "سرگردان" است که در نهایت به خانه باز خواهد گشت

چین: تایوان یک
دوشنبه 29 آذر 1400 - 14:53

به گفته یک دیپلمات ارشد دولت چین، تایوان یک مهره شطرنج نیست که بتوان آن را به بازی گرفت.

العالم-آسیا

به یک دیپلمات ارشد دولت چین روز دوشنبه گفت تایوان یک "سرگردان" است که در نهایت به خانه باز خواهد گشت و نه یک مهره شطرنج که بتوان با آن بازی کرد. وی بر عزم پکن برای تحت کنترل درآوردن این جزیره تأکید کرد.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و در دو سال گذشته فشارهای سیاسی و نظامی را برای پیش بردن دیدگاه‌های خود افزایش داده است، موضوعی که خشم تایپه و نگرانی عمیق واشنگتن را به همراه داشته است.

وانگ یی، مشاور دولت و وزیر امور خارجه چین در سخنانی در پکن گفت که علت تنش‌های کنونی تلاش‌های دولت تایوان برای «تکیه به ایالات متحده به منظور استقلال» و تلاش ایالات متحده و سایر کشورها برای «استفاده از تایوان به منظور کنترل چین» است.

وی که رئیس اسبق دفتر امور تایوان نیز در چین بوده است در این خصوص گفت: «این اقدامات نادرست، وضعیت موجود را تغییر داده و صلح در تنگه تایوان را تضعیف کرده و اجماع جامعه بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل را نقض کرده است

او افزود برای پاسخ به این وضع، چین "اقدامات متقابل قهرآمیزی" به منظور "ضربه زدن به غرور" کسانی که به دنبال استقلال رسمی تایوان هستند، اتخاذ کرده است.

وانگ یی خاطرنشان کرد: «تایوان سرگردانی است که در نهایت به خانه باز می گردد، نه مهره شطرنجی که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد شود و خواهد شد

چین به‌ویژه از حمایت ایالات متحده از تایوان، مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات این جزیره، علی‌رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک رسمی، خشمگین است.

دولت مغلوب جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست در جنگ داخلی با کمونیست‌ها که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند، به تایوان گریخت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها