مسئول تحقیق جنایات ائتلاف سعودی در یمن هدف جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفت

مسئول تحقیق جنایات ائتلاف سعودی در یمن هدف جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفت
دوشنبه 29 آذر 1400 - 18:10

یک روزنامه انگلیسی افشا کرد، مسئول تحقیق درباره جنایات ائتلاف سعودی در یمن نیز قربانی جاسوس‌افزار صهیونیستی شده است.

العالم - یمن

تلفن همراه «کامل جندوبی» رئیس هیأت تحقیقات سازمان ملل درخصوص جنایات ائتلاف به رهبری سعودی‌ها در یمن، توسط جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» هک شده است.

روزنامه «گاردین» در خبری اختصاصی نوشت، بررسی تلفن همراه جندوبی توسط کارشناسان سازمان عفو بین‌الملل و آزمایشگاه «سیتیزن لب» دانشگاه تورنتو در کانادا نشان داده، او در سال ۲۰۱۹ با جاسوس افزار ساخت شرکت صهیونیستی «NSO» هک شده است.

گاردین نوشت نفوذ به محتوای تلفن همراه جندوبی چند هفته قبل از انتشار گزارش او و تیمش انجام شد که در آن آمده است ائتلاف به رهبری سعودی‌ها مرتکب «موارد جدی نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشری» شده است که ممکن است به «مسئولیت کیفری برای جنایات جنگی» منتج شود.

پیش از این نیز تحقیقات گاردین و چند نهاد و گروه رسانه‌ای افشا کرد شمار زیادی از سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در نقاط مختلف جهان هدف این جاسوس‌افزار قرار گرفته‌‌اند.

سخنگوی شرکت NSO در پاسخ به مورد هک شدن جندوبی مدعی شد: «بر اساس اطلاعاتی که برای ما فراهم کرده‌اید می‌توانیم تأیید کنیم کامل جندوبی از سوی هیچ‌کدام از مشتریان فعلی ما هدف قرار نگرفته است».

ماه گذشته گاردین در گزارشی اختصاصی با اشاره به نظرات کارشناسان سیاسی و دیپلماتیک نوشت، عربستان سعودی از «مشوق‌ها و تهدیدات» متعددی برای توقف تحقیقات سازمان ملل استفاده کرده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت، تلفن همراهی که به پگاسوس آلوده شده باشد، فرد هکر می‌تواند به دستگاه فرد قربانی دسترسی کامل داشته باشد. برای مثال قادر خواهد بود مانع از برقراری تماس‌های تلفنی شود، پیام‌ها را بخواند، به برنامه‌های رمزگذاری شده نفوذ کند و از موقعیت مکانی فرد مطلع شود و حتی تلفن همراه را به دستگاه شنود تبدیل کند.

جندوبی در واکنش به این جاسوسی، آن را ناشی از اقدامات یک «کشور یاغی» توصیف کرد و گفت: «کلمه دیگری برای آن وجود ندارد. ما به‌عنوان مسئولین تحقیقات بین‌المللی باید تحت محافظت باشیم. اما این اتفاق مرا شگفت‌زده نکرد زیرا از سال ۲۰۱۹ در این مورد نگران بودم».

اواخر آبان امسال مدیر اجرایی شرکت صهیونیستی NSO که اخیراً از طرف آمریکا تحریم شده است، استعفای خود را اعلام کرد.

گاردین در این باره نوشت، «ایزاک بنبنیستی» از اول ماه جاری میلادی به‌عنوان مدیر جدید اجرایی این شرکت منصوب شده بود و فقط دو هفته در این مقام باقی ماند.

این استعفا پس از آن اعلام شد که NSO در «فهرست نهادهای» لیست سیاه فدرال آمریکا قرار گرفت. وزارت تجارت آمریکا در بیانیه‌ای در این باره مدعی شد، این اقدام بخشی از «تلاش دولت جو بایدن برای قرار دادن حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده از جمله از طریق تلاش برای جلوگیری از گسترش ابزارهای دیجیتال سرکوب است».

پیشتر پایگاه خبری «واللا» فاش کرد که «ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با «امانوئل بون» همتای فرانسوی خود متعهد شده است که در هر قراردادی که برای فروش برنامه‌های سایبری تهاجمی به کشور سوم امضاء می‌شود، تل‌آویو حمله سایبری به فرانسه را مستثنی کند همانطور که شماره‌های آمریکایی و انگلیسی از این امر مستثنی هستند.

در همین راستا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به‌دلیل نگرانی از اینکه هدف جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس قرار گرفته باشد، دستگاه تلفن همراه و شماره خود را تغییر داد.

«گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ماکرون امروز با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس و مسئله امنیت سایبری دیدار و گفت وگو کرد. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه پیش‌تر به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها