زمینه‌ها و ریشه‌های اعتراضات در حضرموت یمن چیست؟

زمینه‌ها و ریشه‌های اعتراضات در حضرموت یمن چیست؟
دوشنبه 29 آذر 1400 - 08:37

استان حضرموت در شرق یمن که از نظر مساحت بزرگ‌ترین استان یمن است، اخیرا شاهد تظاهراتی در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی شهروندان بوده است.

العالم- یمن

معترضان، دولت مستعفی "عبد ربه منصور هادی" و ائتلاف سعودی را به سرقت منابع و درآمدهای نفتی، گازی و ماهی در استان حضرموت متهم می‌کنند. نیروهای معترض قبایلی نیز با ایجاد پست‌های نظامی در برخی جاده‌ها و بنادر استان از صادرات نفت، گاز و ماهی جلوگیری کرده‌اند.

این وضعیت منجر به توقف فعالیت‌ها در بیشتر میادین نفتی و تجمع هزاران تانکرهای حامل مشتقات نفتی و ده‌ها کامیون حامل ماهی شده است که به عربستان سعودی و دیگر کشورها صادر می‌شوند.

معترضان قبایلی می‌گویند مسئولان دولت مستعفی منصور هادی و ائتلاف سعودی منابع و ثروت‌های نفتی را سرقت و به خارج منتقل می‌کنند. طرف‌های نزدیک به حکومت سعودی و دولت مستعفی منصور هادی نیز جنبشی که اخیرا در حضرموت تاسیس شده را به تلاش برای تضعیف این دولت متهم می‌کنند و می‌گویند که امارات پشت این اعتراضات قرار دارد.

ریشه‌ها و زمینه‌های این اعتراضات چیست؟ آیا امارات پشت این اعتراضات قرار دارد؟

"عارف العامری" از رهبران جنوب و دبیرکل جبهه آزادی‌بخش یمن در گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون العالم تصریح کرد، جنبش اعتراضی در حضرموت بعد از آن تاسیس شد که شهروندان احساس کردند که منابع و ثروت‌های این استان طی 7 سال گذشته غارت می‌شود و به نظر می‌رسد این جنبش در جهت برکناری فرماندار حضرموت و حتی فرماندار شبوه نیز اقدام می‌کند.

"طالب الحسنی" روزنامه‌نگار یمنی نیز به العالم گفت: "تاسیس جنبش اعتراضی حتمی بود؛ زیرا استان حضرموت در یک وضعیت فروپاشی اقتصادی به‌سر می‌برد که ناشی از تجاوز و جنگ 7 ساله علیه یمن است، و نفت‌کش‌هایی که برای حمل نفت به شبوه می‌آیند متعلق به شرکت‌های اماراتی هستند هر چند که حامل پرچم‌های کشورهای دیگر هستند."

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها