اقدام دولت الکاظمی علیه ابومهدی المهندس که خشم عمومی را در عراق برانگیخت+ویدیو

شنبه 4 دی 1400 - 17:02

تصمیم دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مبنی بر برداشتن دیوارنگاره شهید "ابومهدی المهندس" معاون سابق رئیس الحشد الشعبی که دو سال پیش در جریان حمله تروریستی ارتش اشغالگر آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد ترور شد و به شهادت رسید، موجی از خشم و انزجار عمومی را در این کشور برانگیخت.

العالم- عراق

جمعیت انبوهی در میدان "الفردوس" در مرکز بغداد تجمع کرده‌اند تا مانع از برداشته شدن دیوارنگاره ابومهدی المهندس شوند. معترضان خشمگین ضمن محکوم کردن این تصمیم دولت عراق، شعارهایی علیه "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر سر داده و از او خواستند که حد و حدود خود را نگاه دارد.

منابع محلی در عراق نیز گزارش دادند نیروهای امنیتی جاده‌های منتهی به میدان الفردوس را کاملا مسدود کرده‌اند. به گفته این منابع، الکاظمی بنا به خواسته و فشارهای آمریکا دستور برداشتن دیوارنگاره ابومهدی المهندس را داده است.

یک منبع آگاه عراقی نیز گفت که نیروهای امنیتی زیادی به سمت میدان الفردوس گسیل شده‌اند تا دیوارنگاره المهندس را برچینند.

این تصمیم دولت عراق همچنین با واکنش بسیاری از نیروهای سیاسی، حزبی و دینی همراه شده است.

دو روز پیش منابع عراقی گزارش دادند که به رغم کسب مجوزهای لازم، گروهی انگلیسی وابسته به شرکت موسوم به "G4S" از ساخت یادواره برای "سردار حاج قاسم سلیمانی" فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق ممانعت به عمل آورده‌اند.

معترضان عراقی ضمن محکوم کردن این تصمیم دولت عراق، خواستار پایان دادن به مداخلات و فشارهای طرف‌های خارجی به‌ویژه آمریکا به دولت بغداد شده و این رویکرد را نقض آشکار حاکمیت عراق عنوان کرده‌اند؛ رویکردی که با هدف حذف تاریخ و هویت این دو فرمانده بزرگوار دنبال می‌شود.

پربیننده ترین خبرها