عراق منتظر موافقت ریاض برای افتتاح گذرگاه مرزی با عربستان

عراق منتظر موافقت ریاض برای افتتاح گذرگاه مرزی با عربستان
يکشنبه 5 دی 1400 - 17:35

رئیس سازمان بنادر مرزی عراق گفت: افتتاح گذرگاه « جمیمه »، نقطه مرزی عراق با عربستان سعودی در استان جنوبی المثنی، در انتظار موافقت ریاض است.

العالم ـ عراق

عمر الوائلی رئیس سازمان بنادر مرزی عراق، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری « ناس » اظهار داشت: شورای سازمان بنادر مرزی عراق به گشایش گذرگاه « جمیمه » در استان « المثنی » هم مرز با عربستان سعودی به منظور افزایش سطح اقتصادی مردم استان و همچنین به کارگیری نیروی انسانی عراقی و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور رای موافق داده است.

وی افزود: سازمان بنادر منتظر موافقت طرف سعودی است زیرا از طریق مجاری دیپلماتیک به آنها اطلاع داده شده است. الوائلی، در عین حال دلیل تاخیر عربستان در پاسخ به طرف عراقی را بیان نکرد.

الوائلی همچنین گفت که گذرگاه فرودگاه بین‌المللی بغداد و نجف‌اشرف با ورودی های گسترده ای مواجه شده است.

وی در عین حال تصریح کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد مسافران همچنان کمتر از قبل است.

به گزارش ایرنا، گذرگاه « جمیمه » در استان « المثنی » که برای مبادلات تجاری بین عربستان و عراق و ترانزیت مسافران و کاروان‌های زیارتی مورد استفاده قرار می گرفت، از سال ۱۹۹۱ پس از جنگ دوم خلیج فارس بسته شد.

پیشتر نیز اداره بنادر مرزی عراق در نوامبر سال گذشته میلادی از افتتاح رسمی بندر مرزی « عرعر » با عربستان سعودی برای مبادلات تجاری بین دو کشور پس از حدود ۳۰ سال تعطیلی خبر داده بود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ پس از ۲۵ سال وقفه به دلیل حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ روابط دیپلماتیک خود با عراق را از سر گرفت.

در ماه مه ۲۰۱۹ ، شورای وزیران عراق پیش نویس قانونی را برای تشویق و حمایت از سرمایه گذاری با عربستان سعودی تصویب کرد.

پربیننده ترین خبرها