ماجرای ویدئوی ادعایی ائتلاف سعودی علیه حزب‌الله| فرار رو به جلو به سبک سعودی!

ماجرای ویدئوی ادعایی ائتلاف سعودی علیه حزب‌الله| فرار رو به جلو به سبک سعودی!
دوشنبه 6 دی 1400 - 13:13

جمله بسیار معروفی از ژوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی وجود دارد که می‌گوید: "اگر یک دروغ را بیش از حد تکرار کنید مردم آن را باور خواهند کرد و خود شما نیز در نهایت آن را باور خواهید کرد." این قانون طلایی در زمانی گفته شد که در آن دوران هیچ پیشرفت تکنولوژی، که امروز شاهد آن هستیم، وجود نداشت نه شبکه‌های ماهواره‌ای و نه رسانه‌های اجتماعی.

العالم- تحلیل روز

شبکه العربیه و شبکه الحدث تمام توان و امکانات خود را بسیج کردند تا سخنان ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن را کاملا پوشش دهند.

او همزمان با این اظهارات ویدیویی را منتشر کرد و مدعی شد رهبران حزب‌الله (از منطقه بقاع لبنان) در جریان حضورشان در یمن رهبران نظامی یمنی را آموزش می‌دهند.

او این ادعا را به وجود پهپادهای ایرانی در فرودگاه صنعا ربط داد تا همچنین از این طریق، بمباران فرودگاه‌ و محله‌های مسکونی در صنعا را توجیه کند که جان غیرنظامیان زیادی را گرفته است.

البته رسانه‌ها و ارتش‌های سایبری بلافاصله بعد از این ادعاهای المالکی دست به کار شدند و شروع به سرپوش گذاشتن به هر ایده و نظری شدند که صحت این ویدیو را رد و آن را ساختگی می‌خواند.

اولا و بدون هیچ توضیحی و تفسیری، شخصی که در ویدیوی مذکور دیده می‌شود لبنانی نیست چه برسد اینکه از اهالی منطقه بقاع باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از هر کودک 10 ساله‌ای در مورد لهجه این شخص بپرسی، او خواهد گفت که این شخص نه به لهجه بقاع و نه به لهجه لبنانی حرف می‌زند. شاید تقریبا بتوانیم نتیجه بگیریم که این گوینده حتی به لهجه سوری نیز صحبت نمی‌کند.

مدیران شبکه العربیه می‌توانستند از نیروهای لبنانی خود و یا حتی از "علی جابر" مدیر شبکه "ام بی سی"- که خواستار اخراج لبنانی‌های منتقد خود از عربستان و امارات شده- بپرسند که این شخص به چه لهجه‌ای به عربی صحبت می‌کند، و آنها خواهند گفت که گوینده به لهجه لبنانی صحبت نمی‌کند.

موضوع قابل توجه در نحوه پوشش‌دهی اظهارات سخنگوی ائتلاف متجاوز این است که المالکی بعد از انتشار ویدیو، به یک کارشناس سیاسی و یا وزیر خارجه و یا میانجیگر بین‌المللی تبدیل شد و ادعا کرد که حزب‌الله "سرطان" لبنان و مسئول کشتار عربستانی‌ها است.- او عمدا خود را به فراموشی زد که حملات یمنی‌ها به عربستان سعودی فقط مواضع نظامی، اقتصادی و استراتژی را هدف قرار می‌دهد و نه غیرنظامیان را.- از روی تصادف، هیچ خبرنگاری در سالن کنفرانس حضور نداشت تا از المالکی سوال کند که چه تعداد یمنی‌ها در جریان جنگ جاری کشته شدند؟

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا ائتلاف متجاوز اقدام به انتشار این ویدیو در این برهه زمانی و آغاز دور جدیدی از هجمه‌ها علیه حزب‌الله لبنان کرده است؟

جنایت قتل یمنی‌ها در صنعا

المالکی تلاش زیادی برای توجیه کشتار غیرنظامیان در صنعا کرد و مدعی شد که یمنی‌ها پهپادها را در فرودگاه مخفی کرده‌اند و رهبر( ادعایی) حزب‌الله در فرودگاه صنعا بود. تمام این توجیه‌ها همراه با ویدیوی فوق‌الذکر تلاشی برای طفره رفتن از مسئولیت کشتار غیرنظامیان در پایتخت صنعا است. این یک لغزش و اشتباه فاحشی است؛ زیرا همه این توجیهات حقیقت قتل غیرنظامیان در یمن را طی جنگ هفت ساله از بین نمی‌برد. جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده جمله معروفی دارد که می‌گوید: "بهتر است: "توجیه نکردن بهتر از توجیه و بهانه مضحکی است".

فرضیه صحیح بودن ویدیوی العربیه

باید به این قضیه از بُعد دیگری نیز نگاه بکنیم. اگر ویدیو درست بود آمریکا از آن به عنوان اهرم فشاری علیه ایران در مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کرد به این دلیل که حزب‌الله در امتداد "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه است"- طبق روایت کلیشه‌ای آمریکا و همپیمانانش-. همزمان سازمان ملل نیز بیانیه‌ای صادر و آن را محکوم می‌کرد. رژیم صهیونیستی نیز از این ویدیو، برای تهدیدها و اتهام‌هایش علیه ایران و لبنان استفاده می‌کرد. چرا که نه، می‌توان فهمید که همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن خواستار تعلیق مذاکرات هسته‌ای با تهران و اعمل تحریم‌هایی علیه حزب‌الله و اعزام نیروهای بین‌المللی به لبنان برای پایان دادن به فعالیت‌های حزب‌الله که در "کشتار عربستانی‌ها" شریک است- طبق ادعای سعودی‌ها- هستند.

در اینجا ما خود را در برابر سوالات زیادی می‌یابیم. هدف پشت پرده رژیم سعودی از این ویدیو چیست؟

  • آیا فقط سرپوشی به جنایت ائتلاف متجاوز علیه غیرنظامیان در یمن و به‌ویژه در صنعا است؟
  • آیا فشار برای حزب‌الله به منظور امتیازدهی در لبنان است؟
  • آیا ریاض می‌خواهد افکار عمومی را درباره اتهام سنگ‌اندازی ریاض در مسیر خروج حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی در یمن، که به کرونا مبتلا شده بود، منحرف کند؟

"فئودور داستایوفسکی" نویسنده بزرگ روسی می‌گوید: "به خود دروغ نگویید. کسی که به خودش دروغ می‌گوید و به دروغ خود گوش می‌دهد به درجه‌ای می‌رسد که نمی‌تواند حقیقت را در درون یا اطراف خود تشخیص دهد و در نتیجه احترام خود و دیگران را از دست می‌دهد."

پربیننده ترین خبرها