دادگاه عالی فدرال عراق درخواست‎ها برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را رد کرد/ نتایج انتخابات پارلمانی عراق تایید شد

دادگاه عالی فدرال عراق درخواست‎ها برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را رد کرد/ نتایج انتخابات پارلمانی عراق تایید شد
دوشنبه 6 دی 1400 - 14:27

خبرنگار العالم گزارش داد که دادگاه عالی فدرال عراق درخواست‎ ها برای لغو نتایج انتخابات این کشور را رد کرد.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش خبرنگار العالم، دادگاه فدرال عراق شکایت مبنی بر لغو نتایج انتخابات را رد کرد.

رد شکایت علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق به منزله تایید و تصویب نهایی نتایج انتخابات است.

این گزارش می افزاید، دادگاه فدرال عراق در نشست امروز خود شکایات ارائه شده برای مطالبه لغو نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را رد و اعلام کرد که شکایت نسبت به نتایج فقط در هیات شکایات به عنوان طرف مربوطه قابل ارائه است.

دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که شورای عالی قضایی کشور، صلاحیت انحصاری حل مشکلات مربوط به روند انتخابات را دارد و هر حزب سیاسی حق دارد ظرف سه روز پس از اعلام رسمی نتایج، به تصمیم این شورا اعتراض کند.

در حکم دادگاه فدرال عراق آمده است: طبق قانون انتخابات، اگر نتایج اعلام شده تا پنج درصد با فرایند انتخاباتی تفاوت داشته باشد، شمارش آرا به صورت دستی در دستور کار قرار می‌گیرد.

این دادگاه اعلام کرد که اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض و تخلف قانونی محسوب می‌شود و این که شمارش آرا در انتخابات آینده باید به صورت دستی انجام شود، نه الکترونیکی. پارلمان آینده نیز می‌باید قانون انتخابات کنونی را اصلاح کند.

در حکم دادگاه فدرال عراق خاطرنشان شده که اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض و تخلف قانونی محسوب می‌شود و شمارش آرا در انتخابات آینده باید به صورت دستی انجام شود، نه الکترونیکی. پارلمان آینده نیز می‌بایست قانون انتخابات کنونی را اصلاح کند.

دادگاه فدرال عراق همچنین تصمیم‌گیری درباره شکایت «آلا طالبانی» را به روز شانزدهم ماه آینده (ژانویه) موکول کرد.

در همین حال «احمد مکیه»، وکیل مدافع هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی» که در نشست امروز دادگاه فدرال حاضر بود در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الایام» گفت: ما هرچه ادله و سند داشتیم ارائه کردیم و تاکید می‌کنیم که به حکم دادگاه پایبند هستیم.

«طارق حرب» حقوق دان عراقی نیز پس از حکم دادگاه فدرال، اعلام کرد: رد شکایت علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق به منزله تایید و تصویب نتایج اعلامی این انتخابات است.

منابع عراقی پیش از این خاطرنشان کرده بودند، دادگاه فدرال عراق که قرار بود دیروز (یکشنبه) رای نهایی خود را در باره تایید یا ابطال نتایج انتخابات پارلمانی اعلام کند، این امر را به امروز موکول کرده است.

دادگاه فدرال به عنوان مرجع و داور پایانی رسیدگی به شکایات، رای قطعی و نهایی را در باره شکایت هادی العامری و شکایت های دیگر مبنی بر ابطال نتایج انتخابات، اعلام می کند.

در همین حال، خیابان های مهم بغداد به ویژه مناطق مرکزی پایتخت در روز اعلام رای نهایی نتایج انتخابات پارلمانی زودهنکام عراق، شاهد تدابیر امنیتی و در عین حال تجمع معترضان به نتایج انتخابات است.

قضات دادگاه فدرال عراق چهارشنبه گذشته پس از شنیدن اظهارات «هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح و دریافت مدارک و مستندات وی مبنی بر وقوع تقلب و دست بردن در آرا اعلام کردند که یکشنبه هفته آینده نظر نهایی خود را در تایید یا رد نتایج انتخابات اعلام خواهند کرد.

دادگاه فدرال عراق در حالی قرار بود روز گذشته رای نهایی خود را درباره نتایج انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کند که اعلام تعطیلی یکشنبه به مناسبت کریسمس، صدور رای نهایی را به امروز موکول کرد و این درحالی است که اعتراضات به نتایج انتخابات هم در دادگاه و هم در کف خیابان همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها