ازسرگیری پروازهای امدادی سازمان ملل به فرودگاه صنعا

ازسرگیری پروازهای امدادی سازمان ملل به فرودگاه صنعا
سه شنبه 7 دی 1400 - 11:25

سازمان هواپیمایی کشوری یمن اعلام کرد که اجازه ازسرگیری موقت پروازهای امدادی سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به فرودگاه بین المللی صنعا را داده است.

العالم - یمن

به نقل از خبرگزاری رسمی یمن «سبا»، انصارالله در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که فرودگاه صنعا به دنبال حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان، از دسترس خارج شده است.

فرودگاه صنعا از سال ۲۰۱۵ و به دنبال حاکمیت انصارالله بر صنعا به روی هواپیماهای غیر نظامی بسته شده بود اما به هواپیماهای سازمان ملل اجازه ورود به این فرودگاه داده شد.

اداره هوانوردی غیرنظامی انصارالله روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از رفع موقت نقص در دستگاه‌های ارتباطی و ناوبری، اجازه از سرگیری پروازهای سازمان ملل به فرودگاه صنعا را داده است.

در این بیانیه همچنین هشدار داده شده که اداره هوانورودی غیر نظامی انصارالله نمی‌تواند تداوم طولانی مدت این دستگاه ها را به دلیل قدمت آنها تضمین کند. این آژانس همچنین از سازمان ملل متحد خواست کمک کند تا دستگاه‌های جدیدی را که برای جایگزینی دستگاه‌های موجود خریداری شده، نصب کند.

خالد الشایف مدیر فرودگاه صنعا شنبه گذشته به ایرنا گفت: هدف ائتلاف آمریکایی - سعودی از بمباران فرودگاه صنعا، تشدید محاصره ملت یمن است.

فرودگاه صنعا برای نخستین بار در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ هدف قرار گرفت و آخرین حمله به آن نیز ۲۰ دسامبر(۲۹ آذرماه) انجام شد. این فرودگاه که دارای حداقل آمادگی برای پذیرش هواپیما بود پس از این حمله به طور کامل از مدار خارج شد.

به گفته او، در حمله اخیر به تاسیسات و زیرساخت های این فرودگاه خسارت های سنگینی وارد شد و بخش هایی از آن هدف قرار گرفت که در حملات پیشین آسیب ندیده بود.

دانشکده هواپیمایی، ساختمان قرنطینه، سوله ها و انبارهای کالا که کمک های انسانی به ملت یمن در آن نگهداری می شد به طور کامل تخریب شد.

الشایف گفته از زمان تعطیلی فرودگاه صنعا بیش از یکصد هزار بیمار که از سفر به خارج برای درمان محروم شده بودند جان خود را از دست دادند. همچنین بیش از ۷۰ هزار بیمار سرطانی، ۲۰ هزار بیمارکلیوی، ۱۰ هزار بیمار نیازمند پیوند کبد و پنج هزار بیمار معلول برای سفر با مشکل روبرو هستند که در صورت ادامه محاصره، جان خود را از دست می دهند یا با معلولیت دائم روبرو خواهند شد.

به گفته او، بیش از یک میلیون بیمار نیازمند دریافت داروهای بیماری های مزمن هستند که پیش از محاصره، داروهای آن ها از طریق فرودگاه وارد می شد.

هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار بیمارمبتلا به بیماری های صعب العلاج که نیاز فوری به سفر برای درمان دارند با سرنوشتی مبهم روبرو هستند. همچنین بیش از چهار هزار دانشجو در خارج و داخل یمن گرفتار شده و امکان بازگشت به کشور و یا خروج برای ادامه تحصیل برای آن ها ممکن نیست.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها