سعودی و بازگشت به لبنان از دروازه نخست‌وزیری

سعودی و بازگشت به لبنان از دروازه نخست‌وزیری
جمعه 10 دی 1400 - 14:04

در سال 1992 ستاره رفیق حریری طلوع کرد و زیر پرچم توافق طائف و حمایت رژیم سعودی نخست‌وزیر لبنان شد، به رغم چرخش شخصیت‌های دیگر برای نخست‌وزیری لبنان تا سال 2005 (که الحریری ترور شد)، او همچنان به عنوان برجسته‌ترین، قوی‎‌ترین و مورد اعتماد‌ترین شخصیت نزد حکومت ریاض بود.

العالم - کشکول

رفیق حریری در دوران نخست‌وزیری خود شخصیت‌ها و خاندان‌های تاریخی در باشگاه نخست‌وزیری را حذف کرد، و بعد از ترور او طبیعی بود که پسرش، سعد حریری ریاست دولت را در دست بگیرد و به عنوان وارث پدر سال‌ها در قدرت باشد.

امروز که چند ماه به انتخابات پارلمانی در لبنان مانده، صحبت از کناره‌گیری سعد حریری از رقابت‌های انتخاباتی می‌شود که به معنای پایان حیات سیاسی او است. ولی در واقع، پایان حیات سیاسی سعد حریری 4 سال پیش و به دست عربستان سعودی صورت گرفت که پیش از آن، او و پدرش را کفالت می‌کرد.

در نوامبر 2017، سعد حریری استعفای خود را از ریاض اعلام کرد یعنی زمانی‌که توسط سعودی‌ها ربوده شد.

در آن زمان و پس از بازگشت حریری به بیروت و نتیجه دادن تلاش‌های میشل عون و نبیه بری در مهار کردن پیامدهای (ربوده شدن الحریری)، او فرصتی طلایی برای ماندگار کردن نام و محبوبیت خود در میان ملت لبنان پیدا کرد. ولی او اصرار داشت سرنوشت خود را به ریاض گره بزند.

دومین فرصت طلایی زمانی بود که حریری بعد از اعتراضات اکتبر 2019 استعفای خود از نخست‌وزیری را اعلام کرد. این استعفا در وهله نخست پاسخ به درخواست سعودی با هدف در تنگنا قرار دادن حزب‌الله و همپیمانانش انجام شد. ولی الحریری این بازی را نیز باخت.

امروز و با نزدیک شدن به انتخابات حریری در حال خداحافظی با دنیای سیاست است که این تصمیم نشان‌دهنده سومین شکست است. چرا که او با این تصمیم امتیازی رایگان را برای اجرای طرح سعودی درباره لبنان می‌دهد؛ یعنی اینکه ریاض روی بهاء حریری و وارد کردن او به عرصه سیاست حساب باز می‌کند. در حالی‌که سعد حریری می‌توانست از فرصت انتخاباتی برای مطرح و تحمیل کردن نام خود در عرصه سیاسی استفاده کند به‌ویژه اینکه او از مقبولیت عمومی در میان نیروهای سیاسی حتی مخالفانش برخوردار است.

بر این اساس، کلید (خانه سیاسی خاندان حریری) به بهاء منتقل می‌شود و او درست از همان دروازه‌ای وارد می‌شود که رژیم سعودی تلاش می‌کند از طریق آن وارد بازی سیاسی در لبنان بشود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها