العالم _ زلال قرآن
تسلیم مرتبی دارد که عبارتند از:
تسلیم تن :
غرض ازتسلیم تن، تسلیم ظاهری است که معمولاً از روی ناچاری و زبونی و اجبار صورت می گیرد، دراین نوع تسلیم فکر و عقل و قلب فرد تسلیم نشده است.
تسلیم فکر و عقل:
منظور از تسلیم فکر و عقل، حالتی است که در آن شخص در مقابل دلیل و منطق قوی و خدشه ناپذیر تسلیم می شود و با اینکه حق کاملاً برای او ثابت شده و دلیلی بر ردّ آن ندارد، ولی باور قلبی و قطعی در وجود او ایجاد نمی کند.
تسلیم قلب :
تسلیم قلب کامل ترین و عالی ترین مرتبه تسلیم است، چرا که این مرتبه از تسلیم هم مراتب قبلی تسلیم را دربردارد و هم ایمان توام با انقیاد بدون چون و چرا و اطاعت محض و عمل صالح و اصلح و احسن از آن حاصل می گردد، چنانکه قرآن کریم درآیه 131 سوره مبارکه بقره با بیان:
«إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ»
ترجمه: (آن گاه که خدا به او فرمود: ای ابراهیم سر به فرمان خدا فرود آر، عرض کرد: مطیع پروردگار عالمیان هستم ).
حضرت ابراهیم (ع) را شاهد مثال آورده که وقتی خداوند سبحان به او امر فرمود که تسلیم و مطیع و منقاد پروردگارش باشد، او از صمیم قلب عرض کرد، من با تمام وجود تسلیم پروردگار عالمیان هستم.