افشاگری گاردین از زندگی لوکس عوامل قتل خاشقجی در عربستان

افشاگری گاردین از زندگی لوکس عوامل قتل خاشقجی در عربستان
شنبه 11 دی 1400 - 11:47

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، چند تن از اعضای جوخه ترور عربستانی که در قتل بی‌رحمانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف ریاض در اکتبر ۲۰۱۸ شریک بوده‌اند، در ویلاهای مجلل یک مجتمع امنیتی تحت مدیریت دولت عربستان زندگی می‌کنند.

العالم - عربستان سعودی

بر اساس این گزارش حداقل سه تن از قاتلان خاشقجی در ویلاهایی که به دست آژانس امنیت کشور دولت عربستان سعودی در مجتمعی در شهر ریاض اداره می‌شوند، زندگی و کار می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، اعضای خانواده آنها اجازه ملاقات با این افراد را دارند و واحدهای مسکونی "هفت ستاره" محل سکونتشان مجهز به سالن‌های ورزشی و دفاتر کار هستند.

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که صلاح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی که جسد خاشقجی را مثله کرد، در داخل این مجتمع دیده شده است. همچنین مصطفی المدنی، مردی که نقش خاشقجی را بازی کرد و منصور اباحسین، یک عامل ارشد این تیم نیز در رصدهایی که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ صورت گرفتند، دیده شدند.

گاردین در این گزارش آورده است که طی دو سال گذشته شاهدان عینی از ملاقات‌های این افراد از جمله با ماموران تحویل کالا، اعضای خانواده و باغبان‌ها خبر داده‌اند.

خاشقجی که تا پیش از قتلش، به عنوان مفسر و ستون‌نویس برجسته واشنگتن پست کار می‌کرد، زمانی نزدیک به حلقه خانواده سلطنتی عربستان بود، اما بعدا به انتقاد و مخالفت با تعاملات خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان روی آورد و با آنها تعارض پیدا کرد.

خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به هنگام مراجعه به این کنسولگری برای اخذ مدارک مورد نیاز برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود، خدیجه جنگیز، به قتل رسید.

مقامات ترکیه به همراه مقامات سازمان ملل و آمریکا ادعاها مبنی بر مثله شدن جسد خاشقجی با اره را تایید کردند اما جسد او هنوز پیدا نشده است. در ماه فوریه، دولت بایدن گزارش اطلاعاتی سازمان سیا را که مستقیماً ولیعهد عربستان را در قتل خاشقجی دخیل می‌دانست، از حالت طبقه‌بندی خارج کرد.

براساس گزارش بیزنس اینسایدر، در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تأیید کرده است.

گزارش سازمان ملل که پس از قتل خاشقجی منتشر شد، این ادعا را تایید کرد و گفت: بررسی‌ اطلاعات ضبط‌شده توسط افسران اطلاعاتی در ترکیه و اطلاعات دیگر کشورها نشان می‌دهد که ممکن است به خاشقجی یک داروی آرام‌بخش تزریق شده و سپس با استفاده از یک کیسه پلاستیکی او را خفه کرده باشند.

دادگاهی در ترکیه ۲۶ شهروند عربستانی مرتبط با این قتل را به صورت غیابی محاکمه می‌کند و تاریخ بعدی جلسه دادرسی دادگاه برای هشتم ژوئیه تعیین شده است.

دولت عربستان سعودی پس از یک سری بهانه‌تراشی‌ها نهایتا گفت که خاشقجی در یک "عملیات عوامل خودسر" کشته شده و ۱۱ نفر را در ارتباط با قتل او محاکمه کرد. پنج نفر در دسامبر ۲۰۱۹ توسط دادگاه کیفری ریاض به اتهام "ارتکاب و مشارکت مستقیم در قتل قربانی" به اعدام و سه نفر دیگر نیز به حبس محکوم شدند.

گاردین گزارش داد که همه مردانی که در مجتمع مذکور دیده شدند، افراد محاکمه شده در چارچوب این دادگاه بوده و مجازات دریافت کرده‌اند؛ دادگاهی که در سطح جهانی مورد انتقاد قرار گرفت. احمد عسیری و سعود القحطانی، دو مقام بلندپایه نزدیک به ولیعهد عربستان، با هیچ اتهامی مواجه نشدند.

خدیجه جنگیز پس از صدور حکم گفت: حکمی که در عربستان صادر شد، دوباره عدالت را تماما به سخره می‌گیرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها