تصمیم راهبردی "چارچوب هماهنگی شیعی" عراق در قبال جریان صدر

تصمیم راهبردی
يکشنبه 12 دی 1400 - 14:42

یکی از اعضای ارشد ائتلاف دولة القانون عراق از تصمیم راهبردی چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در قبال جریان صدر خبر داد.

العالم - عراق

«عالیه نصیف» عضو ائتلاف دوله القانون، امروز ( یکشنبه، دوم ژانویه)، جزئیات جدیدی از نشست رهبران ائتلاف "الاطار التنسیقی" (چارچوب هماهنگی سیاسی شیعی) که پنجشنبه پیش در منزل «سید عمار الحکیم»، رئیس جریان حکمت ملی برگزار شد، فاش کرد.

وی تاکید کرد که در این نشست یک تصمیم واحد مبنی بر عدم حضور جداگانه از جریان صدر در پارلمان اتخاذ شد.

عالیه نصیف در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «نشست سران چارچوب هماهنگی در منزل سید عمار الحکیم که پنجشنبه پیش برگزار شد، شاهد بررسی روند دیدار هیئت چارچوب با رهبر جریان صدر در الحنانه بود. پس از آن ، حاضران در این نشست، یک تصمیم راهبردی واحد اتخاذ کردند.

وی با بیان این‌که تصمیمی که گرفته شد، این است که گفت وگو با رهبر جریان صدر ادامه یابد و بدون جریان صدر و به طور جداگانه در پارلمان حاضر نشویم گفت: «در صورت عدم توافق با جریان صدر، این چارچوب با بیش از ۹۰ نماینده در حال حاضر، به عنوان فراکسیون بزرگتر بر اساس ماده ۷۶ قانون اساسی در پارلمان حاضر می‌شود».

نصیف پیش‌بینی کرد که «مذاکرات میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر به توافق منتهی شود، به ویژه در سایه یک توافق قبلی با نیروهای سنی و کرد مبنی بر عدم ائتلاف با هیچ یک از احزاب سیاسی شیعی به صورت جداگانه مگر با یک بیت شیعی واحد این امر محتمل است.

پس از تایید نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق، گروه‌های معترض به نتیجه انتخابات اعلام کردند که به منظور حفظ منافع ملی کشور با گذشت از حق خود، به رایزنی با گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه خواهند پرداخت و در نهایت دولت توافق ملی یا توافق سیاسی در کشور تشکیل خواهند داد.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق چهارشنبه پیش، (۲۹ دسامبر ۲۰۲۱)، در نجف اشرف میزبان هیئتی از «چارچوب هماهنگی» گروه‌های سیاسی شیعی بود. پس از این دیدار، رهبر جریان صدر عراق طی پستی در توئیتر از تلاش برای تشکیل یک دولت اکثریت ملی خبر داد و نوشت: «یک دولت اکثریت ملی، نه شرقی و نه غربی».

رایزنی‌ها با جریان صدر همچنان ادامه دارد و چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی به دنبال تشکیل یک دولت توافق ملی است و هنوز رایزنی‌های دو طرف به نتیجه ملموسی نرسیده است.

پربیننده ترین خبرها