واکنش کاخ سفید به اظهارات رئیسی درباره قصاص عاملان ترور شهید سلیمانی

واکنش کاخ سفید به اظهارات رئیسی درباره قصاص عاملان ترور شهید سلیمانی
چهارشنبه 15 دی 1400 - 13:08

سخنگوی کاخ سفید به سوالی در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور ایران در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مبنی بر این که عاملان ترور این شهید بزرگوار باید محاکمه و قصاص شوند، پاسخ داد.

العالم - آمریکا

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود به سوالی در خصوص اظهارات «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی مبنی بر این که عاملان ترور این شهید بزرگوار باید محاکمه و قصاص شوند، پاسخ داد.

ساکی در واکنش به این اظهارات و تاثیر آن بر مذاکرات جاری در وین گفت: خب، من هیچ نظر مستقیمی در خصوص نظرات او ندارم. توجه دارم که او سیاست و مخاطبان خاص خود را دارد که با آن‌ها صحبت می‌کند، درست مانند کاری که سران کشورهای دیگر می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص مذاکرات وین گفت: اما، در حال حاضر، (رابرت) مالی فرستاده ویژه هدایت یک هیأت بین سازمانی را در دور هشتم مذاکرات در وین که سوم ژانویه از سر گرفته شد، برعهده دارد. در هفته گذشته پیشرفت کمی در مذاکرات حاصل شد و ما امیدواریم که در این هفته بر پایه آن ادامه دهیم.

ساکی افزود: آنچه واضح است این است که اگر ما به زودی به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به پایبندی نرسیدیم، گام‌های پرشتاب هسته‌ای ایران برجام را تهی می‌کند. بنابراین، اولویت ما رسیدن و اجرای بازگشت متقابل سریع است. و من انتظار دارم که این مذاکرات بر روی موضوعات مورد بحث متمرکز شود، نه اظهارات هیچ یک از سران در سراسر جهان.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت امریکا محاکمه شود، باید قصاص شود، باید حکم خدا در مورد او جاری شود.

رئیس‌جمهور ایران افزود: اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پامپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد در یک دادگاه عادلانه که آنها به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد، به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها المراد، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان آمریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات لغو تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

«پالتیکو» به تازگی به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده بود که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته همین نشریه به نقل از منابعی دیگر این را هم نوشته که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها