وزرای خارجه آلمان و آمریکا دوباره روسیه را تهدید کردند

وزرای خارجه آلمان و آمریکا دوباره روسیه را تهدید کردند
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 08:22

وزرای خارجه آلمان و آمریکا طی نشست خبری مشترک ضمن تهدید مجدد روسیه به بهانه توهم حمله به اوکراین، بر راهکار سیاسی برای حل اختلافات شرق اوکراین تاکید کردند.

العالم - اروپا

دیپلمات‌های ارشد آمریکا و آلمان روز چهارشنبه بار دیگر تهدید کردند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، پیامدهایی را بر این کشور تحمیل خواهند کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «آنالنا بائربوک» همتای آلمانی تازه منصوب شده‌اش، پیش از سلسله دیدارهای هفته آینده با مقامات روسی در اروپا، شامگاه چهارشنبه در واشنگتن دیدار کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن با تکرار تعهد به فراتر رفتن از تحریم‌های قبلی علیه روسیه و تحمیل هزینه‌های بسیار قابل توجه بر اقتصاد این کشور گفت: «همبستگی قوی فرا آتلانتیک مؤثرترین پاسخ و ابزاری است که ما در مقابله با تجاوز روسیه در صورت حمله به اوکراین داریم».

وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشت: «روسیه از موضع مشترک اروپا و ایالات متحده برای تحمیل عواقب شدید در صورت تهاجم آگاه است. البته هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی وجود ندارد. این باید برای دولت روسیه روشن باشد».

بر اساس این گزارش، بائربوک گفت که آلمان در مورد فروش تسلیحات به اوکراین موضع متفاوتی با آمریکا دارد، اما از نیروهای مسلح اوکراین از طریق تجهیزات پزشکی و کمک به درمان سربازان اوکراینی مجروح شده در درگیری‌ها حمایت می‌کند.

وزرای خارجه آلمان و آمریکا با اتفاق نظر گفتند که در مورد خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» و مسیرهای ترانزیتی موجود، گفتگو کردند.

بائربوک همچنین افزود: «ما به همراه شرکای اروپایی در این مورد توافق کردیم که اگر روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده کند یا به اقدامات تهاجمی خود علیه اوکراین ادامه دهد، به همراه شرکای اروپایی اقدامات مؤثری انجام خواهیم داد».

وزیر خارجه آلمان پیش از این نیز با ادعای اینکه اقدامات روسیه هزینه‌هایی برای این کشور دارد، گفت تنها راه خروج از بحران با مسکو، تداوم مذاکرات و گفتگوها با این کشور است.

قرار است «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را در ۱۰ ژانویه هدایت خواهند کرد. همچنین نمایندگان روسیه در ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفتگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه، در وین برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها