بایدن: ترامپ تنها مسئول حمله مرگبار به کنگره آمریکا است

بایدن: ترامپ تنها مسئول حمله مرگبار به کنگره آمریکا است
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 14:54

کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برای اولین بار امروز در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد حمله به کنگره آمریکا اعلام کند که دونالد ترامپ تنها مسئول این حمله مرگبار بوده است.

العالم - آمریکا

کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سالگرد حمله به کنگره در ۶ ژانویه (۱۶ دی) به مردم آمریکا اعلام خواهد کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تنها مسئول حمله سال گذشته به کنگره آمریکا است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، بایدن و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار است صبح امروز (پنجشنبه) به وقت ایالات متحده در سالروز حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا در کنگره سخنرانی کنند.

ترامپ پس از باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، ادعای تقلب گسترده در شمارش آرای پستی را مطرح کرد و همچنان با گذشت ماه‌ها بر آن پافشاری می‌کند.

او که از شرکت در مراسم تحویل قدرت به جو بایدن امتناع کرد، روز تأیید آرای ایالات مختلف در کنگره در جمع بزرگی از هوادارانش ادعاهای خود را تکرار کرد که در نتیجه این سخنرانی تحریک‌آمیز، هواداران ترامپ در آن روز به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کردند و سپس به داخل این ساختمان حمله‌ور شدند و چند نفر نیز در این حادثه کشته شدند.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، بایدن و مشاوران ارشد وی تاکنون از زمان به قدرت رسیدن بایدن بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مستقیماً درباره ترامپ حرف نزده‌اند.

طبق این گزارش، سخنرانی امروز بایدن و معاونش پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن چندین ماه صرف کرد تا مردم آمریکا را ترغیب کند در مقابل شیوع کرونا با یکدیگر متحد شوند و پس از فجایع و بلایای طبیعی مرتبط با تغییر آب و هوایی در آمریکا مجدداً با یکدیگر آمریکا را بازسازی کنند.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته تصریح کرد که بایدن و هریس قصد دارند در سخنرانی امروز خود «اهمیت آن چه که در کنگره رخ داد و مسئولیت منحصر به فردی را که رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ در قبال این هرج و مرج و کشتاری که شاهد آن بودیم برعهده دارد، بیان کند و همچنین قصد دارد مخالفت و اعتراض خود را به دروغ‌هایی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به منظور گمراه کردن مردم آمریکا و طرفدارانش و همچنین منحرف کردن حواس‌ها از نقشی که در آن چه (در کنگره) رخ داد، انتشار داده است، ابراز کند».

ترامپ کنفرانس خبری عصر امروز (پنجشنبه) خود در املاک «مارالاگو» در ایالت فلوریدا را لغو کرد و با صدور بیانیه‌ای دراین خصوص گفت: « به لطف تعصب و بی‌صداقتی محض کمیته غیرمنتخب تحقیق درباره ششم ژانویه متشکل از دموکرات‌ها و دو جمهوری‌خواه شکست‌خورده و رسانه‌های اخبار جعلی، من کنفرانس خبری پنجشنبه در مارالاگو را لغو می‌کنم».

«تیلور بودویچ» سخنگوی ترامپ در واکنش به سخنرانی امروز بایدن گفت که «تعجبی ندارد» که بایدن ششم ژانویه را صرف «تلاش برای ایجاد تفرقه بیشتر در کشور ما کند، و افزود: «تفرقه تنها کاری است که دموکرات‌ها می‌دانند چگونه انجام دهند».

در جریان شورش سال گذشته حامیان ترامپ به کنگره، چهار نفر در روز شورش جان باختند و یک افسر پلیس کنگره نیز یک روز پس از دفاع از کنگره جان باخت.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که در جریان یورش چند ساعته حامیان ترامپ، ده‌ها پلیس مجروح شدند و چهار افسر از آن زمان تاکنون خودکشی کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن قصد دارد در سخنرانی خود به شدت از ادعاهای دروغین ترامپ که توسط بسیاری از پیروانش پذیرفته شده بود، انتقاد کند. ادعاهایی مبنی بر این که شکست انتخاباتی ترامپ نتیجه تقلب گسترده بوده است و همچنین تلاش وی برای کم اهمیت جلوه دادن بدترین حمله به ساختمان کنگره از زمان جنگ ۱۸۱۲.

جن ساکی همچنین ادامه داد که بایدن به تهدیدی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای دموکراسی آمریکا دارد، کاملاً واقف است و می‌داند که «رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طور مداوم برای تضعیف ارزش‌های بنیادین و حاکمیت قانون آمریکا تلاش می‌کند».

وی افزود که رئیس جمهور ایالات متحده، این حملات مرگبار به کنگره را «نقطه غم انگیز آن چیزی می‌داند که ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری خود با کشور ما انجام داد».

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها