قرقیزستان به قزاقستان نیرو اعزام می کند

قرقیزستان به قزاقستان نیرو اعزام می کند
جمعه 17 دی 1400 - 11:03

مجلس قرقیزستان در جلسه فوق العاده امروز (جمعه) که به درخواست رئیس جمهوری این کشور برگزار شد،  اعلام کرد بیشکک ۱۵۰ سرباز به قراقستان اعزام می کند.

العالم ـ آسیا

تارنمای خبرگزاری قرقیزستان "آکی پرس" دقایقی پیش به نقل از کمچیبک تاشیف رئیس کمیته امنیت ملی این کشور نوشت که ۱۹ خودرو نیز به قراقستان اعزام می شود که ۸ دستگاه آنها زرهی خواهد بود.

به نوشته این رسانه، در جریان برگزاری جلسه مجلس قرقیزستان، عده ای در برابر مجلس تجمع کرده و مخالفت خود را با اعزام نیروهای قرقیز به قزاقستان ابراز کردند.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه (۱۵ دی) از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. این سازمان با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است.

یک مقام دبیرخانه سازمان امنیت جمعی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروی صلح بان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلح بانان روس را به قزاقستان برای اجرای عملیات صلح بانی اعزام کرد.

به نوشته آکی پرس، ارمنستان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نیرو، روسیه یک هزار و ۴۰۰ نیرو، بلاروس ۳۰۰ نیرو و تاجیکستان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سرباز به قزاقستان اعزام خواهند کرد.

محتویایت گزارش یک اندیشکده جهانی غیر انتفاعی آمریکایی حاکی از آن است که واشنگتن از دو سال پیش برای اغتشاش در قزاقستان برنامه ریزی کرده بود.

ناآرامی های قزاقستان از چهار روز پیش به دنبال اعتراضات شهروندان قزاق به افزایش بهای گاز در شهرهای آلماتی و بندر اوکتاو آغاز شد که به مناطق دیگر این کشور آسیای مرکزی گسترش یافت و به دنبال آن طی شبانه روز گذشته تعدادی از مردم و نیروهای پلیس قزاق کشته، دست کم ۳۰۰ پلیس و نظامی نیز مجروح و حدود ۴۰۰ تن از شهروندان معترض نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند.

پربیننده ترین خبرها