دبیرکل ناتو: در صورت حمله روسیه به اوکراین مداخله نمی‌کنیم

دبیرکل ناتو: در صورت حمله روسیه به اوکراین مداخله نمی‌کنیم
شنبه 18 دی 1400 - 10:26

دبیرکل ناتو بار دیگر نسبت به «جدی» بودن خطر وقوع درگیری در مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرد و نسبت به احتمال شکست دیپلماسی برای مهار این بحران هشدار داد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این سخنان را به دلیل سیاست‌های اخیر مسکو و تداوم تقویت نظامی روسیه در مرزهای غربی این کشور که بسیاری از کشورهای غربی را نسبت به احتمال وقوع یک تهاجم نظامی نگران ساخته، ایراد کرد.

وی در پایان نشستی از طریق ویدئو کنفرانس با وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «تقویت نظامی روسیه در پشت مرزهای اوکراین ادامه دارد و این رویکرد با لحن تهدیدآمیز مسکو همراه شده، اگر چه مطالبات و خواسته‌های روسیه غیر قابل قبول و خطر وقوع درگیری در مرز اوکراین جدی است.»

مذاکرات واشنگتن و مسکو با هدف کاستن از تنش و مهار خطر هرگونه مداخله نظامی روسیه در اوکراین قرار است روز دوشنبه در ژنو آغاز شود.

مسکو همچنین پذیرفته‌ است که روز پنجشنبه آینده در یک نشست شورای ناتو-روسیه شرکت کند که این امر از تابستان سال ۲۰۱۹ به این سو برای نخستین بار روی می‌دهد.

استولتنبرگ با اشاره به موافقت روسیه برای شرکت در این نشست آن را با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها «یک نشانه مثبت» خوانده است.

وی در عین حال هشدار داد که «ناتو با حسن نیت وارد گفتگویی می‌شود که به عمق بحران خواهد پرداخت؛ حال آنکه ما باید همچنین خود را برای احتمال شکست دیپلماسی نیز آماده کنیم.»

دبیرکل ناتو سپس تاکید کرد که بحث درباره امنیت اروپا بدون حضور اروپایی‌ها در میز مذاکرات امکان‌پذیر نخواهد بود.

این موضوعی است که مقامات اروپایی از جمله امانوئل ماکرون و ژان ایو لودریان، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه فرانسه نیز طی روزهای اخیر بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ سپس یادآور شد که در صورت تهاجم نظامی روسیه و یا استفاده این کشور از ابزار نظامی علیه همسایه خود، مسکو با تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد.

وی بار دیگر تاکید کرد که ناتو در صورت تهاجم نظامی روسیه مداخله نخواهد کرد زیرا اوکراین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست.

استولتنبرگ در حالی بار دیگر بر عدم مداخله نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بحران اوکراین تاکید دارد که ناتو در حال آماده شدن برای تقویت حضور نظامی در جبهه شرقی است.

دبیر کل ناتو در این خصوص به در اختیار داشتن یک نیروی واکنش سریع متشکل از ۴۰ هزار نیرو در مجموعه خود اشاره و تاکید کرده که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دارای توانایی و ظرفیت قابل توجهی است.

وزرای خارجه ناتو روز جمعه گفتند که در برابر هرگونه اقدام نظامی احتمالی روسیه در اوکراین متحد می‌مانند و گفتند که بسیاری از خواسته‌های امنیتی مطرح شده از سوی کرملین غیرقابل قبول است.

این 30 وزیر پیش از مذاکرات آمریکا و روسیه در ژنو در روز دوشنبه یک تماس ویدیویی داشتند که به دنبال آن نشست ناتو و روسیه در بروکسل و مذاکرات گسترده‌تر در وین به دنبال درخواست مسکو برای تضمین‌های امنیتی صورت خواهد گرفت.

هیات آمریکا در ائتلاف ناتو اعلام کرد: وزرای خارجه همه کشورهای ناتو در نشست فوق‌العاده در واکنش به تجاوز روسیه به اوکراین بر اتحاد تاکید کردند.

روسیه تعداد زیادی نیرو در نزدیکی مرز خود با اوکراین مستقر کرده است و خواهان تضمین های قانونی الزام آور است مبنی بر اینکه ناتو گسترش خود به سمت شرق را متوقف می کند و به همکاری نظامی با جمهوری های شوروی سابق اوکراین و گرجستان پایان می دهد. مسکو پیشنهادات آمریکا مبنی بر برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را رد می کند و در عوض کی‌یف را به تشکیل نیروهای خود در شرق این کشور متهم می کند.

استولتنبرگ افزود: این ایده که اوکراین تهدیدی برای روسیه است این است که همه چیز را وارونه کنیم. اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست. من فکر می‌کنم که ایده یک اوکراین با ثبات دموکراتیک است که چالشی برای آنهاست.

هیچ چشم‌اندازی برای پیوستن اوکراین و گرجستان - که هر دو با مسکو اختلاف ارضی دارند - به زودی به ناتو وجود ندارد. اما استولتنبرگ گفت پذیرش مقدونیه شمالی و مونته نگرو نشان داد که "درهای ناتو باز است". استولتنبرگ افزود که اعطای حق وتو به روسیه در مورد اینکه کدام کشورها می توانند در آینده به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بپیوندند غیرقابل قبول است.

او گفت: ما نمی‌توانیم در شرایطی قرار بگیریم که اعضای درجه دوم ناتو داشته باشیم و ناتو به عنوان یک متحد اجازه محافظت از آنها را نداشته باشد.

وزرای خارجه لتونی، استونی، بلژیک و اسلواکی در توییتر نوشتند که ناتو نمی‌تواند اصول یا ارزش‌های کلیدی خود را نادیده بگیرد.


ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها