کنگره آمریکا ارتکاب توطئه مجرمانه توسط کاخ سفید در دوران ترامپ را بررسی می‌کند

کنگره آمریکا ارتکاب توطئه مجرمانه توسط کاخ سفید در دوران ترامپ را بررسی می‌کند
شنبه 18 دی 1400 - 15:37

دو منبع مطلع گفتند، اتهامات مختلفی را علیه مقامات کاخ سفید در دوره رئیس جمهور سابق آمریکا بررسی می‌کنند که از جمله آن حمله به کنگره است.

العالم - آمریکا
کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که وظیفه تحقیق درباره حمله سال گذشته به کنگره آمریکا را دارد، قصد دارد ارتکاب توطئه مجرمانه کاخ سفید در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را بررسی کند.

به نوشته روزنامه «گاردین» به نقل از دو فرد مطلع، این کمیته در حال بررسی نقش کاخ سفید در دوره ترامپ برای ممانعت از تأیید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری است.

تفاوت این تمرکز جدید مجلس نمایندگان آمریکا به حوادث ششم ژانویه با موارد قبلی در این است که اکنون تلاش‌ها برای تأیید شواهدی تشدید شده که اثبات می‌کند رئیس جمهور سابق آمریکا در رفتاری مجرمانه دخیل بوده که به قدر کافی برای ارجاع آن به وزارت دادگستری آمریکا فاحش و برجسته است.

اکنون تمرکز کمیته منتخب تحقیق درباره حمله به کنگره این احتمال را در نظر گرفته که ترامپ بر یک توطئه مجرمانه در کاخ سفید تشرف داشته و اسناد مرتبط در این زمینه از «مارک میدوز» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید و چند نفر دیگر به‌دست آمده است.

به گفته افراد مطلع، کمیته منتخب از این طریق به هزاران پیام دست پیدا کرده که برخی حاکی از این هستند که کاخ سفید در دوره ترامپ، برخی نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا را از طرح خود برای عدم تأیید پیروزی بایدن مطلع کرده بود. طبق این طرح قرار بود از وظیفه تشریفاتی «مایک پنس» معاون وقت ترامپ در کنگره برای تأیید نتیجه انتخابات استفاده شود تا مانع از تأیید پیروزی بایدن شوند.

این افراد مطلع به گاردین گفتند، درخواست دولت ترامپ از نمایندگان جمهوری‌خواه برای اجرای این نقشه به قصد جلوگیری از تأیید ریاست جمهوری بایدن به قدر کافی چشمگیر بوده که بتواند ارزش ارجاع به عنوان یک جرم بالقوه را داشته باشد.

این افراد مطلع گفته‌اند، اعضا و مشاوران کمیته منتخب کنگره همچنین در حال بررسی این مسئله هستند که آیا اقدام ترامپ و دستیارانش می‌تواند موردی از نقض قوانین فدرال در زمینه مانع‌تراشی علیه رویه‌های کنگره باشد؟

آن‌ها افزودند، کمیته منتخب معتقد است که ترامپ ممکن است حتی به دلیل امتناع چند ساعت از مداخله برای توقف خشونت در کنگره و آرام کردن هوادارانش نیز با اتهام مانع‌تراشی برای کار نمایندگان مواجه شود.

این افراد مطلع به گاردین گفتند، اما کمیته منتخب جرم سنگین‌تری را نیز در دست پیگیری دارد که توطئه‌ای غیرقانونی شامل «عناصر سیاسی» کاخ سفید، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و گروه‌های افراطی عامل حمله به کنگره را در بر می‌گیرد.

مورد آخر می‌تواند جدی‌ترین اتهامی باشد که کمیته منتخب می‌تواند در نظر گرفته شود. گاردین پیش از این نیز گزارش داده بود که ترامپ شخصاً به عوامل و وکلای سیاسی جهت داده بود تا راه‌هایی برای متوقف کردن تأیید پیروزی بایدن پیدا کنند و این اتفاقات درست چند ساعت پیش از حمله به کنگره رخ داده بود.

در یکی از پیام‌هایی که به دست کمیته منتخب رسیده است، یکی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از میدوز عذرخواهی کرده و ششم ژانویه را «روز افتضاح» توصیف کرده بود، البته نه به خاطر حمله به کنگره بلکه به این دلیل که نتوانسته بودند مراسم تأیید ریاست جمهوری بایدن را لغو کنند.

میدوز این اسناد را حین همکاری با کنگره ارائه کرده بود اما اندکی بعد از ادای شهادت در برابر کمیته منتخب خودداری کرد. به گفته «بنی تامسون» رئیس این کمیته، میدوز احتمالاً تحت فشار ترامپ از ادامه همکاری با کمیته منتخب صرف نظر کرده است.

یکی از افراد مطلع به گاردین گفت، با این وجود کمیته منتخب تاکنون تحقیقات جدیدی درباره «ارعاب شاهد» توسط رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز نکرده است.

گاردین به نقل از این منابع گفت، اعضای کمیته منتخب هنوز نتوانسته‌اند شواهدی پیدا کنند که شخص ترامپ را به حمله به کنگره ربط دهد و ممکن است نهایتاً فقط اتهامات مربوط به ممانعت از رویه تأیید پیروزی بایدن را توصیه کند که تاکنون علیه ۲۷۵ نفر از عوامل حمله به کنگره مطرح شده است و اتهامات مربوط به توطئه به وزارت دادگستری ارجاع نشوند.

کنگره آمریکا فاقد توان ارسال پرونده قضایی و ارجاع کیفری به وزارت دادگستری است و وزن حقوقی ندارد و خود کمیته منتخب نیز نمی‌تواند اتهامی را علیه فردی وارد کند.

با این حال وزارت دادگستری آمریکا می‌تواند جدا از کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا اتهاماتی را علیه ترامپ و دستیارانش وارد کرد اما یکی از افراد مطلع به گاردین گفت، هنوز مشخص نیست این نهاد به‌طور فعالانه در حال بررسی ماهیت کیفری اقدامات رئیس جمهور سابق آمریکا باشد.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» روز جمعه نوشت، به گفته یکی از دستیاران ترامپ، وی در روز ششم ژانویه که هوادارانش به ساختمان کنگره و ماموران پلیس حمله کردند، در ابتدا از توییت کلمات «آرامش خود را حفظ کنید» خطاب به آن‌ها، خودداری کرد.

«استفانی گریشام» سخنگوی مستعفی کاخ سفید در دوره ترامپ هم گفت که وی را در حالی که در اتاق غذاخوری کاخ سفید با خوشحالی نشسته بود و فیلم حمله به کنگره را به عقب می‌زد و دوباره تماشا می‌کرد، دیده بود.

او گفت که ترامپ با خوشحالی می‌گفت «به کسانی که برای من می‌جنگند، نگاه کن». وی همچنین مدعی شد که «ملانیا ترامپ» بانوی اول سابق آمریکا هیچ کاری در تشویق همسرش برای متوقف کردن حمله به ساختمان کنگره انجام نداد.

بحث‌ها درباره طرح اتهام علیه ترامپ پس از آن داغ شده که بایدن عصر پنجشنبه در سخنرانی به مناسبت حوادث ششم ژانویه گفت: «رئیس جمهور سابق [آمریکا] گروه‌های اغتشاش‌طلب را برای انجام حمله به کنگره جمع کرد و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و از تلویزیون تماشا می‌کرد و ساعت‌ها هیچ کاری نمی‌کرد. آن‌ها گروه گردشگر نبودند. این یک شورش مسلحانه بود».

ساعاتی بعد از سخنرانی بایدن، در نشست خبری «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، خبرنگاری پرسید بایدن از لفظ «شورش مسلحانه» برای حمله به کنگره استفاده کرده و چنین اقدامی به عنوان جرم، پیگرد قضایی به‌دنبال دارد. آیا بایدن از وزارت دادگستری می‌خواهد علیه عاملان آن اتهام وارد کند؟

ساکی جواب داد: «رئیس جمهور [آمریکا] از وزارت دادگستری و دادستان کل می‌خواهد که مستقل عمل کنند و این چیزی است که دادستان کل هنگام پذیرش این مقام خواستار شده است. بایدن هیچ قضاوت یا جهت‌دهی درباره اینکه وزارت دادگستری چه اقداماتی باید صورت دهد، انجام نداد و فکر نمی‌کنم دادستان کل نیز چنین دیدگاهی داشته باشد».

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا اقدام ترامپ به تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره عواقبی برای او خواهد داشت و بایدن در این زمینه چه کاری خواهد کرد؟ گفت:‌ «او این مسئله را به وزارت دادگستری می‌سپارد که مستقل عمل می‌کند».

ششم ژانویه (۱۷ دی) سال گذشته کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها