پشت پرده کمپین تازه مهره جنجالی عربستان علیه حزب‌الله/ فتنه‌افروزی‌های جعجع به ایستگاه انتخابات رسید

پشت پرده کمپین تازه مهره جنجالی عربستان علیه حزب‌الله/ فتنه‌افروزی‌های جعجع به ایستگاه انتخابات رسید
يکشنبه 19 دی 1400 - 11:49

هم‌زمان با مانع تراشی ۱۴ مارسی‌ها در روند انجام گفتگوی ملی سوالاتی درباره پشت پرده کمپین تازه سمیر جعجع ضد حزب‌الله و متحدان آن در لبنان مطرح می‌شود.

العالم - لبنان - عربستان
بعد از اعلام «بسیج انتخاباتی» عمومی توسط حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» سوالات زیادی درباره علت لفاظی‌های این حزب در هماهنگی با عربستان و آمریکا در لبنان مطرح می‌شود.

در بحبوحه درگیری و تنش میان احزاب مختلف لبنانی و به ویژه اعضای جریان 14 مارس در چند ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، حزب نیروهای لبنانی دیروز وضعیت بسیج انتخاباتی عمومی اعلام کرد.

سمیر جعجع خواستار تبدیل همه ارگان‌های حزب نیروهای لبنانی، از هماهنگ کننده‌ها، آژانس‌ها و دفاتر به یک ماشین انتخاباتی در راستای تامین منافع تیم مورد نظر خود شد.

رئیس حزب نیروهای لبنانی که مهره اصلی عربستان سعودی در لبنان محسوب می‌شود روز گذشته بعد از دیدار با مسئولان کمیته‌های شورای مرکزی حزب نیروهای لبنانی خواستار بسیج عمومی همه بخش‌های این حزب از جمله هماهنگ کننده‌ها، ذینفعان، دفاتر و ادارات شده و اعلام کرد این تنها وسیله‌ای است که می‌تواند کشور را نجات دهد.

وی در ادامه به طرح ادعاهای تکراری خود علیه حزب الله و متحدان آن از جمله جریان آزاد ملی پرداخته و مدعی شد، حزب الله و جریان آزاد ملی کشور را به سراشیبی سقوط کشانده‌اند و این بسیج انتخاباتی راهی برای رهایی از این واقعیت است.

سمیر جعجع که ردپای پررنگ وی در همه فتنه‌های اخیر لبنان از جمله فتنه منطقه الطیونه دیده می‌شود ادعا کرد که این کمپین انتخاباتی فرصت موفقیت بسیار بزرگی است؛ چراکه افکار عمومی لبنان خطر وجود کسانی که تنها به فکر منافع خود هستند و کشور را به فروپاشی رسانده‌اند لمس کرده است.

رئیس حزب نیروهای لبنانی همچنین ادعا کرد، از مردم می‌خواهیم که در این نبرد انتخاباتی مسئولیت‌پذیر باشند؛ زیرا اگر تعلل کنند کشور همچنان در جهنم باقی می‌ماند و حداقل تا 4 سال آینده بیشتر سقوط خواهیم کرد.

ادعاهای سمیر جعجع در حالی مطرح می‌شود که همکاری آشکار وی با آمریکا و عربستان سعودی برای مانع تراشی در روند انتخابات پارلمانی لبنان و تبدیل کردن پارلمان این کشور به عرصه تفرقه‌اندازی و فتنه‌انگیزی میان لبنانی‌ها بر کسی پوشیده نیست.

اظهارات رئیس حزب نیروهای لبنانی همزمان با تشدید اختلافات میان اعضای جریان 14 مارس و همچنین تشدید کمپین سعودی- آمریکایی در لبنان سوالاتی به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه آیا بحران لبنان صرفاً به مسائل اقتصادی و اجتماعی محدود می‌شود یا نه.

در این میان برخی از افراد تلاش می‌کنند تا روند انتخابات پارلمانی را در لبنان به عنوان یک نبرد سرنوشت‌ساز به تصویر بکشند. اعلامیه حزب نیروهای لبنانی مبنی بر بسیج انتخاباتی عمومی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. اما سوالات زیادی درباره زمان‌بندی و ابزار و زبان گفتمان این حزب و رئیس آن برای به راه انداختن چنین کمپینی و اینکه چرا این کمپین با اتهام‌زنی علیه حزب الله و جریان آزاد ملی به راه افتاده است مطرح می‌شود.

در چنین شرایطی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان خواستار انجام گفتگوی ملی به منظور دستیابی به توافق و تفاهم درباره سه موضوع اصلی و تلاش برای تصویب آنها در موسسات دولتی کشور شد، یعنی رسیدگی به وضعیت اداری و مالی کشور، تنظیم استراتژی دفاعی برای محافظت از لبنان و طرح اصلاحات مالی و اقتصادی.

اما فراخوان رئیس جمهور با مخالفت «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان و متحدان وی و همچنین «نجیب میقاتی» نخست وزیر کنونی این کشور مواجه شده و آنها گفتند که اکنون زمان مناسبی برای انجام گفتگوی ملی نیست.

در همین راستا «غسان سعود» نویسنده و روزنامه نگار برجسته لبنانی در گفتگو با المیادین اعلام کرد که کمپین کنونی متحدان آمریکا و عربستان علیه حزب الله و تیم رئیس جمهوری در لبنان، به دلیل مواضع حزب الله و همپیمانان آن در مقابله با طرح ضد فلسطینی معامله قرن و اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان است. کسی که مسئولیت بحران‌های لبنان بر عهده اوست کسی است که مانع اکتشاف و استخراج نفت و گاز لبنان در منطقه دریایی آن می‌شود و این همان آمریکاست.

وی افزود، آنچه که لبنانی‌ها را به سمت مهاجرت از کشور سوق داد سیاست‌های آمریکا در لبنان بود. در حالی که آمریکا مسیحیان را از عراق بیرون می‌کرد، محور مقاومت از مسیحیان سوریه در برابر داعش محافظت کرد. هرکس که می‌خواهد درباره حاکمیت لبنان صحبت کند باید اقدامی برای استخراج ثروت‌های دریایی این کشور انجام دهد و در برابر همه طرف‌های خارجی که در امور لبنان مداخله می‌کنند موضع بگیرد.

این نویسنده برجسته لبنانی تصریح کرد، می‌بینیم که اکنون سمیر جعجع به دنبال ایجاد مشکلات امنیتی در لبنان است و دیدیم که سلاح حزب الله از لبنان در برابر تروریست‌های داعش حمایت کرد.

به گزارش تسنیم، وکیل «آنطوان سعد» استاد حقوق بین الملل نیز در این زمینه به نوبه خود اظهار داشت، ما در لبنان پایه‌های دولت را از دست داده‌ایم و همه روی انتخابات پارلمانی آینده حساب می‌کنند. دولت لبنان در مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود اقتدار و حاکمیت ندارد. اعلام بسیج انتخاباتی از جانب سمیر جعجع بیش از اینکه یک پروژه انتخاباتی باشد با هدف برهم زدن موازنه قوا در لبنان صورت می‌گیرد.

دکتر «وسیم بزی» کارشناس سیاسی لبنان نیز در مصاحبه با المیادین اعلام کرد مفهوم «بسیج» اصطلاحی است که در جنگ‌ها به کار می‌رود و اکنون سمیر جعجع با میراث نظامی خود در حال راه‌اندازی یک جنگ انتخاباتی بوده و نماینده پیشتاز عربستان در پروژه انتخاباتی لبنان محسوب می‌شود.

این کارشناس برجسته لبنانی با تاکید بر اینکه سلاح مقاومت تنها وسیله‌ای است که موجودیت و عزت لبنان را به آن برمی‌گرداند اشاره کرد، حزب نیروهای لبنانی هر ماه مبلغی را از عربستان سعودی دریافت می‌کند.

پربیننده ترین خبرها