گفتگوهای آمریکا و روسیه پیش از نشست راهبردی ژنو

گفتگوهای آمریکا و روسیه پیش از نشست راهبردی ژنو
دوشنبه 20 دی 1400 - 04:02

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش از برگزاری نشست های راهبردی واشنگتن – مسکو با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در ژنو سوئیس دیدار و گفت و گو کرد.

العالم - اروپا

وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، یک روز پیش از آغاز مذاکرات راهبردی دو کشور در ژنو، در دیداری با سرگئی ریابکوف همتای روس خود، بر تعهد آمریکا به اصول بین‌المللی حاکمیت، تمامیت ارضی و آزادی کشورهای مستقل در انتخاب ائتلاف های خود تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده از پیشرفت واقعی از طریق دیپلماسی استقبال می کند.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین درباره موضوعات دوجانبه در مذاکرات ثبات راهبردی که ۱۰ ژانویه برگزار می شود، گفت و گو کردند.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار خواهد شد و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا ریاست هیات آمریکایی را در گفت و گوهای دو جانبه راهبردی با روسیه برعهده خواهد داشت.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: در مذاکرات با روسیه به هرگونه نگرانی مشروع روسیه رسیدگی می شود.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود به عنوان مثال ممکن است زمینه‌هایی برای تمدید پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه که دولت ترامپ از این پیمان خارج شد، وجود داشته باشد.

این مقام دولت بایدن اظهار داشت به همین ترتیب، توافق‌هایی در مورد استقرار نیروهای متعارف در اروپا، دامنه و مقیاس رزمایش‌ها وجود دارد، که اگر پایبندی به آن متقابل باشد، یعنی روسیه به تعهدات خود عمل کند زمینه‌هایی برای کاهش تنش‌ها، ایجاد شفافیت بیشتر و اعتماد بیشتر به وجود می آید که همه اینها نگرانی های روسیه را برطرف می کنند.

وی تصریح کرد اقدامات اعتمادساز و کاهش خطر وجود دارد، که اگر به صورت متقابل انجام شوند، می توانند تنش ها را کاهش دهند و نگرانی ها را برطرف کنند.

بلینکن با رد اینکه آمریکا به دنبال کاهش نیروهای خود در شرق اروپا است گفت: ما به مساله استقرار نیروها و تعداد آنها نگاه نمی کنیم. برخلاف آن، اگر روسیه مجددا علیه اوکراین تجاوز انجام دهد، فکر می‌کنم این یک چشم انداز بسیار منصفانه است که ناتو مواضع خود در امتداد جناح شرقی یعنی کشورهای هم مرز با روسیه را تقویت کند.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات ارائه ‌کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند.

مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، آمریکا با هیچ کدام از این درخواست ها موافقت نکرده است. با این وجود، مقامات آمریکایی می گویند که دولت بایدن مایل است در مورد برخی از نگرانی های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت و گو کند.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، جو بایدن و ولادیمیر پوتین ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند. این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۱ بود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها