خطیب‌زاده: امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به قزاقستان بازگردد

خطیب‌زاده: امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به قزاقستان بازگردد
دوشنبه 20 دی 1400 - 16:58

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار کشور دوست، برادر و همسایه قزاقستان بوده و خواهد بود و امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

العالم - ایران

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) طی اظهاراتی درباره با حوادث جاری در جمهوری قزاقستان و خسارت‌های انسانی این رخدادها، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت این کشور، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ها و وابستگان جانباختگان ابراز داشت.

سعید خطیب‌زاده افزود: مطمئنا دولت قانونی حاکم بر این کشور و ملت شریف قزاقستان توطئه‌ها و دسیسه‌های خارجی که به قصد ایجاد آشوب و بی ثباتی در این کشور فعال شده‌اند را خنثی کرده و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار کشور دوست، برادر و همسایه قزاقستان بوده و خواهد بود و امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

خطیب‌زاده امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات قزاقستان نیز بیان کرد: این تحولات را از نزدیک از لحظات اول پیگیری کرده و در تماس مداوم با دوستان در قزاقستان هستیم و تصورمان این است که مردم قزاقستان این توانایی را دارند که با کمترین هزینه این مشکل را حل کنند. شاهد برخی دخالت‌های خارجی هستیم.امروز شاهد آرامش بیشتری در قزاقستان هستیم و امیدواریم بزودی این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

یکشنبه ۱۲ دی‌جمعیت در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» به خیابان‌ها آمدند و به قیمت بالای سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، تظاهرات آلماتی را فرا گرفت. اعتراض‌های گسترده در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان علیرغم اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و چندین هزار نفر در شهر« آلماتی» در قزاقستان علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده راهپیمایی کرده و با پلیس درگیر شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۶ دی ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرد: ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز اهمیت است، افزود: نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود.

پربیننده ترین خبرها