رایزنی میقاتی و السیسی درباره انتقال گاز مصر به لبنان

رایزنی میقاتی و السیسی درباره انتقال گاز مصر به لبنان
سه شنبه 21 دی 1400 - 09:30

نجیب میقاتی در جریان سفر خود به مصر با مقامات این کشور درباره انتقال گاز به لبنان بحث و گفتگو کرد.

العالم - لبنان

بعد از ظهر روز گذشته «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در جریان سفر خود به مصر میهمان «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در «شرم الشیخ» بود. دیدار میان نخست وزیر لبنان و رئیس جمهور مصر بعد از مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی جوانان در این کشور برگزار شد.

به نوشته البناء، هیئت لبنانی در این دیدار شامل «جرج کلاس» وزیر ورزش و جوانان لبنان و همچنین «علی الحلبی» سفیر لبنان در مصر بود.

در این دیدار عبدالفتاح السیسی با تاکید بر همبستگی کامل کشورش با لبنان به ویژه در شرایط سختی که اکنون لبنان از آن عبور می‌کند، از آمادگی مصر برای انتقال گاز به لبنان طبق معاهداتی که قبلا امضا شده خبر داده و قول تسهیل در روند صادرات گاز به این کشور را داد.

نجیب میقاتی نیز بر نقش مصر در حمایت از لبنان تاکید و از آن قدردانی کرد.

نخست وزیر لبنان همچنین با «مصطفی مدبولی» نخست وزیر و «محمد شاکر» وزیر برق و «طارق الملا» وزیر نفت مصر دیدار کرد.

در این نشست موضوع انتقال گاز مصر به لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق شد به زودی توافقنامه اولیه میان لبنان و سوریه و مصر و اردن انجام شود تا مقدمات کسب معافیت نهایی از تحریم‌های «قانون سزار» جهت انتقال گاز مصر به لبنان فراهم گردد.

نخست وزیر مصر همچنین به میقاتی اطلاع داد که مقادیری کمک‌های بهداشتی و غذایی برای لبنانی‌ها آماده شده است که از طریق دریا به این کشور منتقل می‌گردد. همچنین درباره صادرات محصولات کشاورزی لبنان به مصر نیز صحبت‌هایی صورت گرفت.

منابع لبنانی گزارش دادند که علیرغم وعده‌های آمریکا برای تسهیل شرایط انتقال گاز از مصر به لبنان از طریق خاک سوریه، واشنگتن هنوز از اعطای معافیت‌های لازم در این زمینه خودداری کرده است.

این منابع اعلام کردند که دولت مصر هنوز پیام مکتوب و رسمی از آمریکا در خصوص معافیت از «قانون سزار» (تحریم ضد سوریه) دریافت نکرده است و عدم صدور این نامه‌ها تا به این لحظه می‌تواند اجرایی شدن توافقنامه‌های اولیه را به تأخیر بیاندازد.

نجیب میقاتی همچنین در جریان مشارکت خود در چهارمین کنفرانس بین المللی جوانان در مصر که با حضور شماری از روسای جمهورها، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و جوانان عرب و خارجی برگزار شد اعلام کرد، انتخابات پارلمانی لبنان در بهار آینده برگزار خواهد شد. این انتخابات فرصتی برای جوانان لبنانی خواهد بود تا حرف خود را بزنند و گزینه‌های خود را در راستای چشم اندازشان برای مشارکت در روند نجات کشور تعیین کنند.

میقاتی خطاب به جوانان لبنانی گفت، لبنان مراحل سخت و بحران‌های دشواری را می‌گذراند. شرایط زندگی بسیار رنج آور شده و بخش بزرگی از مردم لبنان مجبور به مهاجرت به خارج از کشور هستند. کشور از مشکلات و چالش‌های زیادی رنج می‌برد اما باید این مشکلات را حل کنیم؛ نه اینکه از زیر بار مسئولیت بیرون بیاییم و از کشور مهاجرت کنیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها