واقعیت میدان نبرد در یمن

واقعیت میدان نبرد در یمن
سه شنبه 21 دی 1400 - 10:47

خبر: منابع سعودی-اماراتی از بازپسگیری استان شبوه توسط نیروهای وابسته به امارات موسوم به عمالقه خبر می‌دهند و سقوط کامل این استان را تبلیغ می‌کنند.

تحلیل:

- در کنار حملات بی سابقه هوایی سعودی به یمن نیروهای وابسته به امارات تغییر آرایش جنگی دادند و پس از عقب‌نشینی از منطقه ساحل به منطقه شبوه اعزام شدند. متاثر از این تغییر آرایش سه منطقه "بیحان" ، "عسیلان" و "العلم" که حوالی 2 ماه پیش از توسط ارتش نجات ملی یمن آزاد شده بود مجددا بدست نیروهای عقب نشسته از منطقه ساحل افتاد. نکته مهم در این درگیری‌ها آن است که اولا نیروهای عمالقه ادامه حضور خود در ساحل را بی‌فایده ارزیابی کردند و مجبور به عقب نشینی از این منطقه شدند دوم اینکه این نیروها وابسته به امارات مکلف شدند در کنار نیروهای شکست خورده سعودی نیروهای خود را متمرکز بر جلوگیری ازسقوط مارب کنند.

- در مقابل در حالی که همچنان بخش‌هایی مهم از منطقه مرزی میان شبوه و مارب در دست نیروهای یمنی است اما این نیروها ترجیح دادند به منظور حفاظت از نیروها و پرهیز از استهلاک توان نظامی خود مناطق پیشتر فتح شده سه گانه را واگذار کنند، جنگ را به مناطق کوهستانی منتقل کنند و بالاخره معظم تمرکز خود را بر فتح مناطق محدود باقیمانده از مارب قرار دهندپ

- اینکه امارات پس از دو بار اعلام عقب نشینی از یمن مجددا به صف ائتلاف در جبهه‌های شرقی پیوسته است را بایستی در توافق سعودی-اماراتی مبنی بر کوتاه آمدن سعودی در حمایت از دولت منصور هادی تحلیل کرد. تغییر برخی استانداران دولت هادی طی روزهای اخیر موید این توافق جدید است.

- دیروز الزبیدی رییس شورای انتقالی جنوبی‌ها در گفتگو با اسکای نیوز گفت مسیر بعد ازشبوه را ائتلاف مشخص میکند این یعنی انکه امارات از سویی می‌کوشد تا بر همراهی با سعودی در شرایط جدید وفادار بماند و از دیگر سو بشدت نگران حرکتی انقلابی از سوی یمنی‌ها در هدف قراردان کشورش است. پاشنه اشیل امارات در طول 7سال جنگ با یمن حملات احتمالی موشکی یمنی‌ها به قطب سرمایه و تجارت جهانی مستقر در امارات است.

- اینکه آیا یمنی‌ها در هشدار به جنگ افروزی‌های مجدد امارات به توقیف کشتی اماراتی حامل سلاح که چند روز پیش صورت گرفت اکتفا می‌کنند و یا امارات را با موشک‌ها و پهبادهای یمنی تنبه کنند مساله‌ای است که گذر زمان ان را مشخص خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها