کرملین: به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستیم

کرملین: به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستیم
سه شنبه 21 دی 1400 - 15:26

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد پس از دور اول مذاکرات این کشور با ایالات متحده درباره اوکراین و درخواست مسکو برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد پس از دور اول مذاکرات با ایالات متحده درباره بحران اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

وی گفت، با این حال، این که مذاکرات روز دوشنبه در ژنو به صورت باز، اساسی و مستقیم برگزار شد، (نکته‌ای) مثبت است.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه افزود مسکو برای این مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کند، اما به درازا کشیده شدن این روند را نمی‌پذیرد.

پسکوف در ادامه تصریح کرد وضعیت پس از دو دور دیگر از مذاکراتی که روسیه قرار است در این هفته برگزار کند- با ناتو در بروکسل در روز چهارشنبه و در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین در روز پنجشنبه، روشن‌تر خواهد شد.

به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان روسیه و ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از کاهش اختلافات خود در کنفرانس‌های خبری پس از اولین جلسه در ژنو نشان ندادند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: متأسفانه ما در رویکردهای اصولی خود در این خصوص اختلاف زیادی داریم. ایالات متحده و روسیه به نوعی دیدگاه‌های متضادی در مورد آنچه باید انجام شود، دارند.

معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده هم گفت: ما در رد پیشنهادهای امنیتی (مسکو) که صرفاً برای ایالات متحده شدنی نیستند، قاطع بودیم.

ریابکوف اضافه کرد که طرف آمریکایی اعتراض خود را به استقرار نیروهایمان در نزدیکی مرز اوکراین اعلام کرد اما «ما به آنها اعلام کردیم که هیچ قصدی برای حمله به اوکراین نداریم».

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که به طرف آمریکایی نگرانی روسیه از توسعه ناتو را ابراز کرده و هشدار داد: «به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم که خطر درگیری را دستکم نگیرد».

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم با اشاره به مذاکرات هشت ساعته خود با معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرد در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال خواهد شد.

شرمن از معاون وزیر خارجه روسیه خواست که این کشور ۱۰۰ هزار نیروی خود را که به گفته او در مرز اوکراین مستقر کرده،‌ به پادگان‌ها بازگرداند.

پیش‌تر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص درخواست مسکو برای عدم عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی گفت ناتو هرگز در خصوص سیاست عضویت درهای باز خود مصالحه نخواهد کرد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها