ابراز خوش بینی بورل از دسترسی به توافق ظرف چند هفته

ابراز خوش بینی بورل از دسترسی به توافق ظرف چند هفته
شنبه 25 دی 1400 - 04:27

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رسیدن به یک توافق هسته‌ای ایران ظرف چند هفته آینده ابراز خوش بینی کرد.

العالم-اروپا

"پولیتیکو" بورل افزود: که مذاکرات اخیر پیشرفت‌هایی داشته است.
او پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه به خبرنگاران گفت: از کریسمس فضای بهتری بر مذاکرات حاکم شده است. من پیش از این به (مذاکرات) بدبین بودم اما اکنون فکر می‌کنم می‌توانیم به توافق برسیم.
وی افزود که "در چند هفته آینده، امیدوارم بتوانم همه را از نتایج نهایی یک توافق مطلع کنم. امیدوارم بتوانیم به توافق دست یابیم. "
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که در کنار بورل صحبت می‌کرد، گفت که «موفقیت» در مذاکرات «حیاتی» است با این حال او مدعی شد سرعت مذاکرات کافی نیست.
وزیر خارجه فرانسه که در این مذاکرات در نقش پلیس بد ظاهر شده است، بدون اشاره به تعلل‌های اروپا و همسویی با آمریکا در پی نقض برجام مدعی شد: "مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود. انتخاب این است که خیلی سریع به برجام بازگردیم درغیر این صورت با یک بحران جدید اشاعه [هسته ای] ایران مواجه می‌شویم. "
لودریان هشدار داد: "برای رسیدن به یک نتیجه همه چیز خیلی کند پیش می‌رود و اگر به همین رویه ادامه پیدا کند، چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند. "
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: "فکر می‌کنم ما باید به کارها سرعت ببخشیم. همانطور که وزیرخارجه فرانسه گفت، اگر ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شود، هیچ دستاوردی نخواهیم داشت. ما باید آمریکا را به توافق برگردانیم و ایرانی‌ها نیز باید به آن پایبند باشند. "
به گزارش ایرنا، بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز (جمعه) برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.
این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.
مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق کشور خود را برای خروج از برجام محکوم کرده است اما تاکنون اقدام علمی برای جبران اشتباه گذشته و نقض بدعهدی کشور خود انجام نداده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه الجزیره گفته است: ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی‌رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها