نگرانی رژیم صهیونیستی از آینده توافق عادی سازی روابط با مراکش

نگرانی رژیم صهیونیستی از آینده توافق عادی سازی روابط با مراکش
يکشنبه 26 دی 1400 - 11:50

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی از نگرانی مقامات عالی رتبه این رژیم درباره آینده روابط دیپلماتیک با مراکش خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از رای الیوم، ایلی آویدار، وزیر برنامه ریزی راهبردی رژیم صهیونیستی، نگرانی خود را نسبت به عدم پایداری توافق دیپلماتیک امضا شده بین رباط و تل‌آویو ابراز کرد.

وی گفت، عادی سازی روابط میان مراکش و تل‌آویو دراصل به معامله میان مراکش و آمریکا باز می‌گردد که به موجب آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت و در ازای آن مراکش روابطش را با اسرائیل عادی سازی کرد.

این مقام دولت اسرائیل که در سال ۱۹۹۹ رئیس دفتر ارتباطات این رژیم در قطر بود، در ادامه نسبت به تکرار سناریوی توافق‌های جزئی میان بیل کلینتون با چهار کشور عربی؛ مراکش، تونس، عمان و قطر در سال ۱۹۹۶ و پس از امضای معاهده اسلو درباره توافق‌های موسوم به "ابراهیم" که سال 2020 با میانجیگری ترامپ امضا شدند، ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار داشت: توافقنامه‌های صورت گرفته پس از معاهده اسلو جزئی بودند و اسرائیل در هیچ یک از این کشورها سفارت نداشت و این توافق‌ها در جهت منافع آمریکا بود نه اسرائیل.

آویدر در این باره گفت: به محض وقوع انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰، تونس روابط دیپلماتیکش با اسرائیل را ظرف ۴۸ ساعت قطع کرد، همینطور عمان طی چند روز و مراکش هم ظرف یک ماه روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع کردند.

او تاکید کرد که فقط قطر روابطش را با اسرائیل آن هم تا ۲۰۰۸ ادامه داد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه نمایندگی‌های دیپلماتیک کنونی از جمله دفتر ارتباط اسرائیل در رباط، پایتخت مراکش، ممکن است در آینده به سرنوشت مشابه دچار شوند، تصریح کرد که توافقات باید روی اصول پایدار دوجانبه بنا شوند و تاکید کرد که توافقاتی که به واسطه هدایایی از سوی آمریکا شکل گیرند دوام چندانی نخواهند داشت.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که از هرگونه توافق صلح و گفتگو با کشورهای عربی حمایت می‌کند، اما در عین حال منتقد توافقات دیپلماتیک با مراکش، بحرین و سودان است؛ چرا که معتقد است این توافقات در اصل بر اساس "پرداخت آمریکایی‌ها به این کشورها" صورت گرفته‌اند.

به گفته وی، "این توافقات بر اساس یک ارتباط دو جانبه و باثبات نیستند".

البته وی تنها استثناء این توافقات را، توافق عادی سازی میان اسرائیل با امارات دانست.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها