پیام دمشق به وزرای خارجه کشورهای عربی برای حل اختلافات

پیام دمشق به وزرای خارجه کشورهای عربی برای حل اختلافات
سه شنبه 28 دی 1400 - 12:09

وزیر امور خارجه سوریه ضمن ابراز خوش‌بینی درباره احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، خبر داد که دمشق اخیرا در راستای بهبود روابط، به اغلب کشورهای عربی پیام ارسال کرده است.

العالم - سوريه

«فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در جریان سخنرانی خود در بنیاد مطبوعات و انتشارات «الوحده» بر لزوم بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی تأکید کرد.

بنابر گزارش دوشنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ وزیر امور خارجه سوریه در این خصوص اظهار داشت: «ما در تلاش برای بهبود و بازگردانی روابط عربی-عربی به وضعیت سابق هستیم».

فیصل المقداد ادامه داد: «ما اکنون ۱۴ سفارت عربی در دمشق داریم و طی روزهای گذشته به اکثر وزیران خارجه کشورهای عربی پیام‌‌هایی ارسال و گفته شد که ما همگی زیان کردیم به‌‌گونه‌ای که کشورهای ما هر روز به جولانگاهی برای [ بیگانگان تبدیل می‌شوند] و وضعیت اقتصاد [کشورهای] عربی خوب نیست بنابراین ما باید به عنوان [ملتی] عرب به سوی یکدیگر باز گردیم».

المقداد همچنین با اعلام آمادگی سوریه برای برگزاری نشست با تمام کشورهای عربی، به مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت و بیان کرد: «اتحادیه نهادی است که ما در آن به اختلاف بر می‌خوریم یا به توافق می‌رسیم. ما هیچی شرطی را برای بازگشت به اتحادیه عرب، تحمیل نکردیم و نمی‌خواهیم کسی برای ما شرطی برای بازگشت بگذارد».

او در پاسخ به سؤال خبرنگار سانا درباره احتمال حل اختلافات کشورهای عربی با سوریه در نشست آتی اتحادیه عرب در کشور الجزایر گفت که هم‌اکنون تماس‌های بسیاری برای بازگشت سوریه در جریان است؛ اما یا سوریه باکرامت باز می‌گردد یا مابقی کشورهای عربی باید از کرامتشان دفاع کنند و ما همواره خوشبین هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که پس از شکست سیاست‌هایی ضد سوری و پیامدهای سیاسی، انسانی و صحبت‌های روزافزون از ایده «گام در برابر گام» به عنوان راهکاری برای بحران این کشور، «این سیاست برای ما غیرقابل قبول است».

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه با تأکید بر اینکه فرستاده سازمان ملل متحد باید اتفاقات سوریه را بدون جانبداری منتقل کند و در امور دخالتی نداشته باشد، اظهار داشت: «ما مطلقا با هیچ قشری در سوریه به عنوان بخش غیراصلی ملت سوریه تعامل نمی‌کنیم. کُردها بخش لاینفک بافت [مردمی] سوریه و از نیروهای مؤثر میهنی و حقیقی ما هستند».

فیصل المقداد همچنین روابط دمشق با مسکو و تهران را «بسیار خوب» توصیف کرد و در عین حال، از حمایت‌های ایران و روسیه از سوریه در جنگ با تروریسیم تشکر و قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین در این همایش بیان کرده بود: «تجاوز آمریکا، شهر رقه را نابود کرد و این شهر، گواهی بر توحش آمریکاست».

وی ضمن انتقاد از اینکه آمریکا از حقوق بشر سوء استفاده می‌کند، خاطر نشان کرد، هر چیزی که مربوط به بررسی قانون اساسی سوریه است، یک مسئله داخلی صرف است

فارس

پربیننده ترین خبرها