عادت‌ های غلطی که به اختلالات مغزی منجر می‌شود

عادت‌ های غلطی که به اختلالات مغزی منجر می‌شود
چهارشنبه 29 دی 1400 - 08:31

همه‌ی افراد دارای عادت‌های غلط هستند که هر یک از این اشتباهات به یکی از ارگان‌های بدن آسیب می‌زند.

العالم ـ گوناگون

بنابر گزارش اسپوتنیک، یکی از ارگان‌هایی که عادات غلط آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد مغز و اختلالات مغزی است و متاسفانه اکثر افراد از بسیاری از عادت‌هایی که باعث بروز اختلالات مغزی می‌شوند، بی‌خبرند. اگرچه بیماری‌های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارند، اما برخی از شیوه‌های غلط زندگی که هر روزه تکرار می‌شوند نیز می‌توانند بر نرون‌ها و بافت‌های مغزی آسیب رسانده و بر وقوع این بیماری‌ها تاثیر بگذارند.

در این نوشتار به عادت های غلطی که ما را دچار اختلالات مغزی می‌کند، خواهیم پرداخت.

کم خوابی: خواب کم کیفیت، کارایی جسمی، ذهنی و عاطفی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش هورمون‌های استرس می‌شود. در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا: قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری‌های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می‌شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند،‌ مغزهای کوچکتری خواهند داشت و میزان بروز سکته‌های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

مصرف زیاد مواد قندی: مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری‌های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

نخوردن صبحانه: مصرف روزانه یک وعده صبحانه سالم یکی از عادت‌های مهم برای حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه یا گنجاندن مواد غذایی ناسالم در آن منجر به بیماری‌های مرتبط با سوخت و ساز بدن، کاهش حافظه و عدم ثبات ذهنی می‌شود. همچنین با توجه به کاهش سطح انرژی در طول روز، فعالیت نورون‌های مغزی کاهش می‌یابد.

مصرف دخانیات: سموم موجود در سیگار اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به دمانس و آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد. عدم مصرف آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می‌دهد و خلق و خو را پایین می‌آورد ضمن اینکه تمرکز را نیز سخت‌تر می‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردهای مغزی، و کاهش اکسیژن در سلول‌های مغز ارتباط دارد.

استفاده بیش از حد از موبایل: دستگاه موبایل انرژی فرکانس رادیویی یا اصطلاحا امواج رادیویی تولید می‌کند که ممکن است توسط بافت‌های بدن جذب شوند. اعتیاد به موبایل تاثیرات منفی بر تعامل اجتماعی، سلامت روانی و تندرستی دارد.

و اما توصیه‌های لازم درباره این عادات غلط. باید کم خوابی را کنار گذاشت و حداقل در یک محیط آرام، ۸ ساعت خواب شبانه را تجربه کرد. قبل از رفتن به خواب تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. یک شام سبک ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخورید. در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید! از قرار گرفتن در معرض محیط‌های آلوده جلوگیری کنید و در صورت این قرارگیری، اقدامات پیشگیرانه را به منظور به حداقل رساندن اثرات محیط آلوده انجام دهید. تنفس در هوای تازه و در محیط سبز را فراموش نکنید.

به جای مصرف شکرهای تصفیه شده، از عسل، شیر نارگیل، یا سایر گزینه‌های شیرین طبیعی استفاده کنید. برچسب‌های مواد غذایی را به دقت بررسی و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که شکر آنها در پایین‌ترین حد باشد. با صبحانه هیچ‌وقت قهر نکنید. صبحانه هفتگی خود را برنامه‌ریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که صبحانه شما شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرهای گیاهی، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان‌ها و ... است.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید و در اسرع وقت آن را متوقف کنید و عادات سالم را جایگزین آن نمایید. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید. روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات آب‌دار را زیاد کنید. چای و نوشیدنی‌های طبیعی دیگر را به همراه مصرف آب فراموش نکنید. بهتر است زمان استفاده از موبایل را به مرور کاهش دهید تا کمتر تحت تاثیر امواج رادیویی قرار بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها