سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین در بحبوحه تنش‌ها با روسیه

سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین در بحبوحه تنش‌ها با روسیه
چهارشنبه 29 دی 1400 - 12:16

یک شبکه آمریکایی نوشت، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هفته گذشته و در میانه تنش‌های روسیه و غرب به اوکراین سفر کرده است.

العالم _ آمریکا

«ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در بحبوحه تنش‌های روسیه و غرب، بدون سروصدا به اوکراین سفر کرده است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو فرد مطلع، برنز هفته گذشته به اوکراین سفر داشته و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز دیدار کرده است.

این شبکه آمریکایی نوشت، رئیس سیا در این سفر «با همتایان اطلاعاتی خود درباره نگرانی‌های موجود بر سر حمله روسیه به اوکراین رایزنی کرد».

سی‌اِن‌اِن افزود: «آن‌ها ارزیابی مخاطرات برای اوکراین را به بحث گذاشتند. او در این سفر فرصت گفت‌وگو با رئیس جمهور زلنسکی درباره اوضاع کنونی و تلاش‌ها برای کاهش تنش را پیدا کرد».

به نوشته این شبکه، روز دوشنبه هفته جاری نیز یک گروه فراحزبی متشکل از هفت سناتور آمریکایی در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرده و تنش‌های فعلی را به بحث گذاشتند.

این سفرها در حالی انجام می‌شود که از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد.

هفته گذشته و هم‌زمان با سفر برنز به اوکراین، نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کردند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها