پورابراهیمی در گفتگوی تفصیلی با العالم:

نگاه دولت، توانمندسازی کشور برای دستیابی به قدرت خنثی سازی تحریم هاست/ در بدبینانه ترین حالت بودجه را بررسی می کنیم/  بودجه را به مذاکرات گره نمی زنیم/ در اجرای حذف ارز ترجیحی با دولت اختلاف نظر داریم

نگاه دولت، توانمندسازی کشور برای دستیابی به قدرت خنثی سازی تحریم هاست/ در بدبینانه ترین حالت بودجه را بررسی می کنیم/  بودجه را به مذاکرات گره نمی زنیم/ در اجرای حذف ارز ترجیحی با دولت اختلاف نظر داریم
چهارشنبه 29 دی 1400 - 20:29

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کار شکنی های صهیونیست ها، آمریکایی ها و غرب گفت: ما به آن ها اعتمادی نداریم از همین رو در بدبینانه ترین حالت بودجه را بررسی می کنیم. ما دنبال رفع تحریم هستیم اما بودجه را به مذاکرات گره نمی زنیم.

العالم _ ایران / سیاسی

"محمدرضا پورابراهیمی" نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگوی تفصیلی شبکه خبری العالم درباره اوضاع اقتصادی ایران در دولت قبل و از جمله در دوران ریاست جمهوری کنونی گفت: ما در طول یک دوره هشت ساله در دولت آقای روحانی با یکسری اقدامات داخلی و بیرونی در حوزه اقتصادی کشور مواجه بودیم. اقدامات بیرونی به استمرار رویکرد خصمانه آمریکایی ها و کشورهای اروپایی در حوزه اقتصادی در قالب تحریم ها علیه نظام جمهوری اسلامی و تشدید آنها برمی گشت. رویکرد داخلی نیز برمی گشت به عدم یک نگاه راهبردی درمواجهه با موضوع خنثی سازی تحریم و نرفتن به سمت رویکردهای اقتصادی که اقتصاد کشور را بتواند از درون به شکلی توانمند کند و ارتقا ببشخد که اثر آن تاثیرات تحریم علیه اقتصاد کشور را بی اثر کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در دولت آقای روحانی این نگاه و رویکرد باعث شد که اقتصاد کشور یک اقتصاد غیر فعال، هم در عرصه داخلی و هم در عرصه منطقه ای باشد. علیرغم تذکرات و برنامه هایی که ما در مجلس داشتیم این اقدامات منجر به ایجاد تحول اساسی در حوزه اقتصادی کشور نشد.

نماینده مردم کرمان گفت: با تشکیل دولت جدید و روی کار آمدن آقای رییسی رییس جمهوری فعلی کشور، توافقات خوبی بین مجلس و دولت برای اصلاح ساختار اقتصاد ایران شکل گرفته است. اولین توافق ما در بحث بودجه 1401 است که قرار است از چند هفته آینده کار رسیدگی آن در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد و به صحن علنی بیاید تا از ابتدای سال آینده بتوانیم قانون جدید داشته باشیم.

نگاه دولت در بحث تحریم، توانمندسازی کشور برای دستیابی به قدرت خنثی سازی تحریم هاست

وی افزود: نگاه دولت جدید این است که بتواند در خصوص مسایل خارجی در بحث تحریم ها به جای رویکرد منفعلانه رویکرد فعالانه اتخاذ کند و آن تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک جایگاهی که به جای رفع تحریم به فکر خنثی سازی تحریم ها باشد. رفع تحریم ها یعنی این که از طریق مذاکرات تحریم های ظالمانه به شکلی کنار گذاشته شود و خنثی سازی یعنی این که حتی اگر تحریم ها وجود دارند ما اقدامات اقتصادی را به نحوی دنبال کنیم که اثر تحریم ها به کمترین و یا به صفر برسد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد، ما در حال تقویت این نگاه در کشورهستیم که فرمایشات مقام معظم رهبری و رویکرد مجلس نیز همین است. امیدواریم در این رویکرد جدید در همکاری مشترک مجلس ودولت با اولویت خنثی سازی تحریم، مسیری را دنبال کنیم که دشمن هم به این جمع بندی برسد که تحریم ها اثرگذار نیست و مساله تحریم ها به خودی خود مرتفع شود که رسیدن به این راهکار، توانمندسازی اقتصادی کشور از درون است که در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفته است.

میزان کسری بودجه درلایحه 1401 نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است

وی در باره راهکارهای دستیابی به توانمندی اقتصادی کشور در برابر تحریم های خارجی گفت: یکی از راهکارها این است که بتوانیم درآمدهای پایدار را در بودجه ایجاد کنیم و میزان کسری بودجه را که در سنوات گذشته وجود داشت، به حداقل ممکن برسانیم. اکنون که دولت لایحه بودجه را ارایه داده میزان کسری بودجه نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد کاش داشته که گام خوبی است. هر چقدر میزان کسری بودجه بیشتر شود اثر منفی آن استقراض دولت از بانک مرکزی است که به صورت تورم در جامعه خودش را نشان خواهد داد.

تلاش مجلس برای مصون ماندن سبد مصرفی خانوارها از تورم در بحث ارز ترجیحی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد، موضوع اساسی دیگر تعیین تکلیف کالاهای اساسی در بحث حذف ارز ترجیحی است که اکنون یکی از موضوعات مهم مجلس است. به دنبال این هستیم که بتوانیم سبد مصرفی خانوارها را در سال آینده به شکلی مد نظر قرار دهیم که اثرتورمی در آن حداقل ممکن باشد و یا اگر درخصوص تعیین تکلیف نرخ ارز اقداماتی که دارد انجام می شود ما بتوانیم سیاست های حمایتی و جبرانی را انجام دهیم.

برنامه مجلس برای افزایش میزان شفافیت اطلاعات اقتصادی جهت افزایش درآمدهای مالیاتی

وی گفت: توجه به افزایش میزان شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی از دیگر قدامات اقتصادی است که در حال پی گیری هستیم. به دلیل عدم شفافیت و عدم تمرکز دولت بر این ساختار، متاسفانه بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی کشور طی سال گذشته در این حوزه وصول نشده است و تمام تلاش ما این است که امسال این کار را انجام دهیم.

افزایش حجم تجارت کشور؛ تراز تجاری در حال مثبت شدن است

پورابراهیمی افزود: مجموعه این اقدامات در حوزه تقویت ارزش پول ملی است و خوشبختانه خبرهای خوبی از عملکرد اقتصادی دولت در طول چند ماه اخیری که مستقر شده است، داریم. تراز تجاری کشور درحال مثبت شدن است و حجم تجارت در طول همین ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. این ها علایم خوبی از فعالیت های حوزه اقتصادی است. همه این اقدامات برای این است که بتوانیم به ثبات اقتصادی برسیم که سیاست های ارزی، تقویت ارزش پول ملی ، کاهش و مهار تورم به استمرار این شرایط و روند مثبت اقتصادی کمک خواهد کرد.

در بودجه سال آینده سهم نفت و درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با بودجه سال 1401 گفت: در بودجه سال آینده سهم نفت و درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده است و هدفگذاری ما نیز این است که این سهم در آینده به حداقل ممکن برسد از همین رو هر مقدار این سهم در بودجه کشور کاهش پیدا کند اثرات تحریمی بر کشور کاهش پیدا می کند زیرا نفت در تحریم قرار دارد بنابراین این موضوع کمک می کند این آثار به حداقل ممکن برسد البته منظور ما این نیست که سهمیه خود در اوپک را کاهش بدهیم یا نفت نفروشیم. با توجه به اینکه بخشی از ذخایر نفتی ما با کشورهای همسایه مشترک است از همین رو باید به دنبال فروش آن باشیم اما این فروش و درآمد را نباید در بودجه عمومی کشور محاسبه و لحاظ کنیم بنابراین فروش عددهای بالاتر از هدف گذاری هم می تواند تحقق پیدا کند اما درآمد آن نباید در بودجه کل کشور محاسبه شود به شکلی دیگر می تواند در سرفصل های دیگر در اداره کشور قرار بگیرد که طبیعتا آن مسیر بلند مدت ما است.

وی بیان داشت: در بودجه سال آتی ما بر درآمدهای دیگر به جز نفت اتکا کردیم که بخشی از ان درآمدهای مالیاتی خواهد بود.

سرانجام ارز ترجیحی چه می شود؟/ توافق در حذف اما اختلاف نظر در اجرا!

پورابراهیمی در خصوص نرخ ارز ترجیحی اظهارداشت: دولت مجلس و کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به این وفاق رسیده اند که موضوع استمرار ارز ترجیحی با این وضعیت به صلاح نیست از همین رو اگر برداشته شود با توجه به سیاست هایی که دنبال کنیم باید بحث بیشتری صورت گیرد و باید مابه تفاوت در حوزه کلاهای اساسی به روش مصرف در اختیار مردم قرار گرفته شود که این کار انجام می شود البته روش های دیگر هم می تواند صورت بگیرد، پیشنهاد ما تشکیل کارت اعتباری برای مردم است تا بتوانند کالاهای اساسی را با نرخ مشخص با این کارت خریداری کنند و مابه تفاوت در قالب پرداخت یارانه در نظر گرفته شود. البته درمورد این موضوع با دولت اختلاف نظرداریم و قرار است در کمیسیون تلفیق درباره این موضوع بحث شود اما مجموعا در اصلاح روش قبل شکی نداریم و تنها بر روش جایگزین بحث می کنیم تنها دغدغه ما این است سال بعد سفره مردم نسبت به امسال کوچکتر نشود و امکان افزایش آن نیز فراهم شود.

با نگاه به باقی ماندن تحریم ها بودجه بسته می شود/ در بدبینانه ترین حالت بودجه را بررسی می کنیم/ بودجه را به مذاکرات گره نمی زنیم

وی تاکید کرد: قطعا مجلس با پیشنهادی که قدرت خرید مردم را کمتر کند و سفره مردم کوچکتر شود موافقت نخواهد کرد، رویکرد ما و دولت فعلی این است که ساختار اقتصادی و یا اصلاح آن و بودجه را با نگاه به این موضوع ببیندیم که تحریم ها باقی خواهد ماند. اگر این کار را انجام دهیم می توانیم با توجه به اقتصاد مقاومتی رویکر فعلی اقتصادی کشور را اصلاح کنیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کار شکنی های صهیونیست ها، آمریکایی ها و غرب گفت: ما به آن ها اعتمادی نداریم از همین رو در بدبینانه ترین حالت بودجه را بررسی می کنیم. ما دنبال رفع تحریم هستیم اما بودجه را به مذاکرات گره نمی زنیم.

پورابراهیمی افزود: در ارتباط با مذاکراتی که اخیرا در وین صورت گرفته تیم ایران محکم کار را جلو می برد برای ما این مهم است که همان طور که ما به تعهدات خود پیبند بودیم طرف مقابل نیز پایبند باشد اگر آمریکایی ها با وقاحت از برجام خارج شدند حق دخالت ندارند اگر می خواهند برگردند باید به وظایف خود عمل کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود : اگر امریکایی ها با وقاحت از برجام خارج شدند از نظرما طبیعتا حق مداخله در برجام را ندارند ، طرف های ما کشورهای دیگری هستند ، اما اگر امریکایی ها می خواهند مجددا به تعهداتشان برگردند ، باید به وظایف خود نسبت به حقوق مردم ایران عمل کنند، چرا که در یک توافق چند جانبه نمی شود که یک کشور تعهداتش را اجرا کند اما طرف های مقابل تعهداتشان را اجرا نکنند.

پور ابراهیمی با اعلام اینکه ، این مذاکرات ، حول محورهای رفع تحریم ها و موضوعات تعهدات جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است گفت : ما به صراحت به دنیا اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران در مقام توافق به هر آنچه توافق کرده پایبند است، اما اساسا هیچ عقل سلیمی، هیچ کشور و هیچ ملتی در دنیا توافق های یکجانبه طرف مقابل را نمی پذیرد.

وی افزود : آمریکایی ها و اروپایی ها و کشورهایی که در این حوزه تعهدات اولیه مسئولیت را پذیرفته اند باید به ایفای تعهدات خودشان پایبند باشند و صحبت هایی که اخیرا در رابطه با دسترسی ایران به منابع بلوکه شده خودش در کره جنوبی یا موضوعاتی در بحث منابع خاص از ان نام برده می شود ، همگی رایزنی و گمانه زنی است و ما وقتی می توانیم انها را رسما اعلام کنیم که در میدان عملیاتی اتفاق افتاده باشد ، لذا چند سال قبل هم گفته می شد تحریم ها برداشته شده ولی عملا کسی با ایران کار نمی کرد ، این مفهومش این بود که اساسا تحریم ها برداشته نشده است.

پورابراهیمی در ادامه گفت : چمهوری اسلامی درحال حاضر بدنبال این است که از منافع ملی خود در عرصه دیپلماسی سیاسی دفاع کند ، البته ما حل مشکلات اقتصادیمان را به این موضوعات گره نمی زنیم ، اگر بحث دسترسی به منابع ما به بانک های خارج از کشور گشایشی روی دهد حتما استقبال می کنیم ، اما اگر اتفاقی نیفتد ، این امر نباید مانع از حرکت ها ما در بهبود شرایط اقتصادی با استفاده از ظرفیت های درونی نظام باشد.

وی ادامه داد : صحبت در خصوص لغو تحریم یک صنعت ، بازگشت منابع از یک کشور و امثالهم مفادی از یک مجموعه گزارشات مورد بحث در مذاکرات است ، طبیعتا باید منتظر جمع بندی این موضوعات باشیم و بدنبال عملیاتی شدن این جمع بندی ها ، به مردم و افکار عمومی درباره نفع آن پاسخگو باشیم اما فعلا در حد گفت و شنود است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در طول مراودات اخیر ظرفیت های مراودات تجاری با اولویت کشورهای همسایه افزایش یافته است که البته بعد از کشورهای همسایه ، اولویت ما با کشورهای همسو و به شکلی همراه در عرصه منطقه ای و جهانی هستند، که خوشبختانه دامنه همکاری ها در کشورهای منطقه و کشورهای همراه با جمهوری اسلامی ایران درحال گسترش و یک همکاری مشترک میان مدت و بلند مدت است و درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران وارد یک قرارداد 25 ساله با چینی ها شده است که یک مسیر بلند مدت در همکاری ها اقتصادی به عنوان یکی از قدرتهای مهم اقتصادی در دنیاست.

در ماه های اینده ، شرایط ما در حوزه های اقتصادی می تواند نسبت به گذشته متفاوت باشد

پور ابراهیمی تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید از همه ظرفیت ها استفاده کند که خوشبختانه با همکاری دولت مطمئن هستیم که در ماه های اینده ، شرایط ما در خصوص موضوعات مربوط به تجارت ، ایجاد ظرفیت های سرمایه گذاری های مشترک ، تامین منابع مالی می تواند نسبت به گذشته متفاوت باشد .

وی افرود : جمهوری اسلامی با فرض باقی ماندن تحریم ها ، تلاش های مضاعف خود را از سوی دولت با پشتیبانی مجلس در دستور کار قرار داده است، که به امید خدا خروجی آن بتواند بهبود شرایط اقتصادی باشد با فرض باقی ماندن تحریم ها ، اما در صورتی که تحریم ها حذف شود طبعتا می تواند اثر مضاعف تری برای بهبود شرایط اقتصادی داشته باشد ، لذا هر دو حالت به عنوان سناریوی اصلی اقتصادی کشور مد نظر قرار دارد.

همکاری ایران و سوریه در همه عرصه ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یک ماه قبل به اتقاق وزیر صمت با هدف بررسی و افزایش همکاری های اقتصادی به سوریه سفر کرده ایم که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این سفر رقم خورد گفت: سوریه و ایران درحال حاضر به شکلی درگیر تحریم ها هستند ، از سوی دیگر در مجموع این دو کشور ظرفیت های متقابلی وجود دارد که می تواند در همکاری های متقابل استقاده شود.

وی افزود : سوریه الان به دلیل ظرفیت هایی در بخش هایی مثل کشاورزی و یا در حوزه هایی مانند دسترسی به دریا و امثالهم که می تواند مبنای تعریف ظرفیت های مشترک باشد و یا زیر ساخت هایی که به واسطه جنگ خاصی که ما در طول این ایام از سوی تکفیرها علیه مردم از بین رفته است ، طبیعا امکان اینکه ما بتوانیم ، در بازسازی صنعت سوریه ، کارخانجات ، و حوزه های مختلف ، مثل بخش مسکن و صنایع که بواسطه جنگ بشدت اسیب دیده است ، همکاری های مشترکی را داشته باشیم. که البته این تجارب در جمهوری اسلامی ایران چه از لحاظ دانش فنی و هم شرکت های تخصصی و هم شرکت های دانش بنیان وجود دارد که این ظرفیت ها در حوزه های مربوطه تعریف شده است که ان شاالله کشور سوریه بتواند با استفاده از این ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران از وضعیت مطلوب تری برخوردار شود ، البته از سوی این کشور هم ظرفیت هایی به جمهوری اسلامی معرفی شده است که بتواند این همکاری مشترک را تقویت کند که در چند ماه اینده می توان اثار و پیامدهای این اتفاقات خوب را به مردم اطلاع داد.

پور ابراهیمی در پایان درباره بدهی های عراق به ایران گفت که من اطلاع دقیقی از میزان پرداخت ندارم ولی قاعدا انچه بر اساس قطعنامه سازمان ملل و توافقات که بین دوکشور شکل گرفته ، تعهداتی که بابت جنگ و اینکه مقصر جنگ که طرف عراقی و صدام بوده است شناسایی شده است اما اینکه چه مقدار و چه روشی صورت گرفته است نیازمند اخذ گزارش است و بنده در حال حاضر اطلاع دقیقی ندارم .

پربیننده ترین خبرها