کلیات لایحه بودجه 1401 در دستور کار مجلس/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

 کلیات لایحه بودجه 1401 در دستور کار مجلس/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
يکشنبه 19 دی 1400 - 11:23

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

در مخالفت با کلیات لایحه بودجه: اصلاحات لازم در لایحه بودجه صورت نگرفته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت:مخالفتم از لحاظ لزوم اصلاحات کافی در بودجه است، در نهایت معتقدم به دلیل نبود زمان کافی باید به کلیات بودجه رای دهیم.

در ادامه جلسه علنی روز- یکشنبه(۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، جعفر قادری در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مخالفتم از لحاظ لزوم اصلاحات کافی در بودجه است، در نهایت معتقدم به دلیل نبود زمان کافی باید به کلیات بودجه رای دهیم چون دولت در سال اول کاری خود هم قرار دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: در بودجه سال آینده رشد ۸ درصدی اقتصادی پیش بینی شده که منابع تحقق آن وجود ندارد، به همین دلیل رسیدن به این میزان رشد امکان پذیر نیست. از طرف دیگر فروش اوراق در لایحه دولت کاهش یافته اما در عمل سازوکاری پیش بینی شده است که معتقدم فروش اوراق را بیشتر می کند، همچنین اختیاراتی به وزرا درباره توزیع قیر و ارزش افزوده داده شده که این شکل از قانونگذاری درست نیست و کار نظارت را سخت می کند.

نماینده شیراز اضافه کرد: منابع چندانی برای تامین زیرساختها پیش بینی نشده، دولت ۱۵ درصد هزینه های جاری را کاهش داده اما این مقدار کافی نیست. برخی احکام سال گذشته احکامی که سودمند بود در این لایحه حذف شده است در واگذاری نفت در برابر انجام طرحها و پروژه های عمرانی و انجام تهاتر توجه لازم صورت نگرفته است، می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. انتظار می رود دولت برای حل مشکل آب هم منابع کافی را در نظر بگیرد.

قادری افزود: درباره مالیات رشد قابل توجهی دیده شده است. دولت باید تا پایان سال قانون پایانه های فروشگاهی را اجرا کند تا امکان وصول مالیات باشد.

در مخالفت با کلیات بودجه ۱۴۰۱: پاک‌فطرت: قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قیمت سوخت در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده است گفت: در دولت گذشته هفت سال قیمت بنزین را ثابت نگه داشتند و یکباره آن را چند برابر کردند.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات لایحه ۱۴۰۱ گفت: مخالفت من با بودجه مخالفت با دولت خدمتگزار نیست، من مخالف دولت انقلابی نیستم، اتفاقاً مخالفت من در جهت تقویت دولت است.

نماینده مردم شیراز در مجلس خطاب به نمایندگان افزود: بودجه سال آینده مشکل معیشتی را حل نخواهد کرد زیرا تفکری که این بودجه را نوشته همان تفکری است که در چند سال گذشته بودجه را نوشته است. زمانی بودجه مشکل معیشت را حل می‌کند و می‌تواند اشتغال به وجود بیاورد که بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

پاک‌فطرت عنوان کرد: متاسفانه بودجه سال ۱۴۰۱ نگاهی به پروژه‌های عمرانی نداشته است. ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که عمر آنها بالای ۱۰ سال است و بودجه سال آینده نگاهی به آن نداشته و این پروژه‌ها را تعیین تکلیف نکرده است.

وی ادامه داد: راه‌های روستایی در حال از بین رفتن هستند، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه داریم که در بودجه سال آینده توجهی به این راهها نداشته‌ایم. در بودجه سال آینده برای آسیب دیدگان اجتماعی خصوصاً معلولین برنامه رضایت‌بخشی ندیده‌ام.

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان تصریح کرد: پیامک‌ها را روی تلفن‌ خود ببینید، تقریبا همه کارمندان غیر از مدیران بانک‌ها و مدیران شرکت‌های خصولتی، ناراحت هستند. شاید لازم باشد برای یکبار هم که شده نحوه پرداخت حقوق‌ها را تغییر دهیم و پرداخت حقوق را از خرید زمان برای خرید کار، فعالیت و راندمان در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر می‌دادیم. باید در بودجه سال آینده جراحی انجام می‌دادیم که این کار را نکردیم.

پاک‌فطرت با بیان اینکه سیستم اداری رها و ضدتولید است، گفت: امروز راندمان جمعیت به کارمند در کشور چقدر و در دنیا چقدر است؟ چند درصد بودجه عمومی باید صرف حقوق و دستمزد شود؟ در دنیا از مردم مالیات اخذ می‌کنند و زیرساخت‌های کشور را انجام می‌دهند، ما مالیات را از مردم می‌گیریم صرف حقوق و جاری می‌کنیم متاسفانه سال آینده هم در بودجه به همین شکل است.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده بیش از ۶۰ درصد مالیات را افزایش داده‌ایم، بدون اینکه اتفاقی در تولید بیفتد، چگونه می‌خواهیم این مالیات را از مردم دریافت کنیم؟ در بودجه سال آینده به جای اینکه در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم، بودجه عمرانی را کاهش دادیم که برای کشور بسیار خطرناک است.

نماینده مردم شیراز بیان کرد: همه نمایندگان می‌دانند ۱۰ درصد اضافه کردن به حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان با تورم حدود ۴۰ درصد همخوانی ندارد و متاسفانه سال آینده سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

پاک‌فطرت یادآور شد: به جای اینکه در گذشته سالانه قیمت بنزین را افزایش می‌دادیم هفت سال قیمت بنزین را ثابت نگه داشتیم و یکباره آن را چند برابر کردیم. متاسفانه قیمت سوخت در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده است و معلوم نیست دولت می‌خواهد با مردم چه بکند و متاسفانه بودجه در این مورد هم شفاف نیست.

وی اضافه کرد: دولتی که هنوز نمی‌داند چند نفر حقوق بگیر دارد و چگونه باید برنامه‌ریزی کند چگونه می‌خواهد پرداخت ۵ میلیون حقوق بگیر را در سال آینده تعیین تکلیف کند؟

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان تصریح کرد:‌ در کدام کشورها ۸۰ درصد بودجه صرف حقوق، دستمزد و جاری شده و در کدام کشور همه مالیاتی را که از مردم اخذ می‌کنند صرف حقوق و دستمزد می‌شود؟ متاسفانه بانک مرکزی و دولت هیچ اراده‌ای برای دادن لایحه برای اصلاح بانک‌های خصوصی ندارد و در بودجه ۱۴۰۱ هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

پاک‌فطرت گفت: متاسفانه هزار و ۲۱۰ دستگاه داریم که از بودجه پول می‌گیرند، این دستگاه‌ها واقعا چه کاری در دولت انجام می‌دهند. متاسفانه سال آینده با بودجه‌ای که به مجلس ارائه داده‌ایم، فاصله طبقاتی بیشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: امیدوارم دولت بودجه را اصلاح کند و نمایندگان دقت بیشتری داشته باشند، کار اصلی مجلس تصویب بودجه و نظارت بر اجرای بودجه است که متاسفانه مجلس در سال ۱۴۰۰ نظارت خوبی بر بودجه سال جاری نداشت. امیدوارم سال آینده بتوانیم هم بودجه خوبی را به مردم ارائه دهیم و هم بتوانیم نظارت خوبی داشته باشیم بنابراین با این بودجه مخالف هستم.

در موافقت با کلیات لایحه بودجه؛ حسین زاده بحرینی: حذف ارز ترجیحی برگ برنده دولت در بودجه ۱۴۰۱ است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به نحوی که مردم آسیب نبینند حذف کند، سبب برگ برنده دولت و افتخار مجلس و نظام خواهد شد.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401، محمد حسین حسین زاده بحرینی‌ در موافقت با کلیات لایحه گفت: اگر قرار باشد فرمایش رهبر معظم انقلاب به دست این دولت و این مجلس عملیاتی شود، باید قدم‌هایی برداشت که این قدم‌ها آثاری دارد که باید آن آثار را مدیریت کرد و حذف ارز ترجیحی یکی از آن تصمیمات مهم و اساسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاحات قواعد بازنشستگی کشور نیز از جمله تصمیمات کلیدی و مهم است. مدیریت هزینه‌های جاری دولت هم از جمله کارهای کلیدی است و دولت گذشته معمولا پای کار نبود و آقای رییسی صادقانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این موضوع را لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: اگر در مجلس کلیات را رد کنیم، به این اصلاحات اساسی مهم پاسخ منفی داده‌ایم. اما اگر کلیات را بپذیرم که پیشنهاد من پذیرش کلیات است. البته پذیرش کلیات لایحه به معنای هرآنچه در لایحه آمده نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: به عنوان مثال اگر قرار باشد ارز ترجیحی حذف شود، لازمه حذف ارز ترجیحی این است که کار بسیار خوبی که ۳ ماه است دولت و بانک مرکزی شروع کرده ولی هنوز رونمایی نشده، عملیاتی شود.

بحرینی ادامه داد: در این صورت ما می‌توانیم ارز ترجیحی را حذف کرده و آرامش را به مردم هدیه کنیم. مردم باید مطمئن شوند که این تصمیم دولت و مجلس به معنای گران شده اقلام اساسی و ضروری آنها نیست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم این کار را انجام دهد، این موضوع برگ برنده دولت است و باعث افتخار مجلس و نظام خواهد شد که کار به این مهمی یعنی حذف ارز ترجیحی را انجام داده ولی مردم آسیب نبینند.

نماینده موافق با کلیات لایحه بودجه: دولت شجاعانه برای اصلاح ساختار بودجه به میدان آمده است

نماینده مردم زابل در مجلس با تاکید بر لزوم حمایت مجلس از دولت گفت: دولت شجاعانه برای اصلاح ساختار بودجه و مهار تورم به میدان آمده است.

حبیب الله دهمرده در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (19 دی) مجلس شورای اسلامی حبیب الله دهمرده در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: به چند دلیل به صورت مشروط موافق کلیات لایحه بودجه هستم، زیرا رئیس جمهور در مسیر ولی امر مسلمین جهان یعنی حضرت آقا حرکت می کند و این امر دلیل مستندی برای اعتماد به ایشان است. دولت با تمام قوا و شجاعانه برای اصلاح ساختار بودجه، مهار تورم و توجه به ظرفیت های درونی به میدان آمده و ضرورت دارد که ما از آن حمایت کنیم.

نماینده زابل اظهارکرد: گرانی و وضعیت سخت معیشتی برای مردم قابل تحمل نیست ما با اصل کلیات موافق هستیم اما دل نگرانی های جدی در بحث معیشت و تامین اقلام اساسی مردم وجود دارد که باید تصمیم جدی دراین حوزه اتخاذ شود. بحث انتقال آب و دیپلماسی آب در سطح کل کشور به ویژه در استان سیستان وبلوچستان مغفول مانده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: بنده با کلیات لایحه موافق هستم اما باید یک همدلی و تعامل جدی بین دولت و مجلس برای اصلاح بودجه صورت گیرد.

نماینده موافقت با کلیات لایحه بودجه: نتیجه تصویب کلیات لایحه بودجه حل مشکلات معیشتی مردم است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با همراهی و همدلی بین مجلس و دولت بودجه به گونه‌ای تصویب می‌شود که نتیجه آن حل مشکلات مردم خواهد بود.

احمد امیرآبادی فراهانی در موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قدردانی از رئیس جمهور برای حضور در مجلس بیان داشت: حضور چند باره رئیس جمهور در مجلس سابقه نداشته است در سال‌های قبل مشاهده کردیم که رئیس جمهور وقت در مجلس حضور پیدا نمی‌کرد این جای تقدیر و تشکر دارد که عزم دولت را برای حل مشکلات مردم نشان می‌دهد.

نماینده مردم قم گفت: قطعا مشکلاتی در جزییات بودجه وجود دارد که معمولا کمیسیون تلفیق با کمک دولت نقایص را برطرف می‌کرد و در طول بررسی جلسات وظایفی را برای حل مشکلات برعهده دارد در این دوره هم آقای میرکاظمی و همکارانش در کمیسیون تلفیق برای رفع مشکلات بودجه خواهند بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: طبق تجارب قبلی اگر ما به کلیات بودجه رای ندهیم برگشت بودجه به دولت به معنای رخ دادن اتفاق خاصی نیست و باز هم این تلفیق و مجلس شورای اسلامی است که نواقص را برطرف می‌کند لذا با همراهی و همدلی بین مجلس و دولت بودجه به گونه‌ای تصویب می‌شود که نتیجه آن حل مشکلات مردم خواهد بود از نمایندگان درخواست دارم از دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال برای رفع ایرادات بودجه و در نتیجه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم استفاده کنند.

امیرآبادی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف کلیات گفت: دغدغه نمایندگان دغدغه مردم است آنها به دنبال اصلاح بودجه هستند دولت همراه مجلس شورای اسلامی است می‌توانیم بودجه را در مجلس اصلاح کنیم.

وی گفت: از جمله نکات مثبت این لایحه مسئولیت‌پذیری استان‌ها و مقام‌های استانی است، در بودجه صندوق عدالت و پیشرفت استان پیش بینی شده که می‌تواند منابع بانکی را در اختیار همان استان‌ها قرار دهد. همچنین عدالت محوری و نزدیک شدن به شاخص‌های توسعه نیز در بودجه پیش بینی شده است.

امیر آبادی با بیان این‌که دولت تراز منفی عملیاتی را کاهش داده است، گفت: تراز منفی عملیاتی ۴۶۴ همت بود که دولت آن را به ۳۰۰ همت رساند یعنی ۱۶۴ همت تراز منفی کم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: دولت در بودجه توجهی به بازار سرمایه و بورس داشته ۶ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی بیان کرد: نمایندگان نگران هستند که با حذف ارز ترجیحی گرانی و افزایش قیمت‌ها رخ دهد باید به مجلس شورای اسلامی اطمینان داده شود که برنامه ریزی به چه صورت پیش می‌رود.

نماینده موافقت با کلیات لایحه بودجه: لایحه بودجه ۱۴۰۱ شکاف طبقاتی را کاهش داده است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که سبب کاهش شکاف طبقاتی می‌شود.

علی خضریان در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: یکی از نکات مثبت دولت در تدوین لایحه بودجه، اعلام واقعی درآمدها ناشی از نفت و مالیات است. دولت با پذیرش مسوولیت ارقام را به صورت واقعی بیان کرده، برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی یا اعداد را کم اعلام می‌کردند تا وقتی رقم بیشتری محقق شد آن را پیروزی بزرگ بگویند و یا میزان آن را متوهمانه بالا اعلام می کردند تا کشور را گروگان مذاکرات با غرب قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت سیزدهم به هیچ وجه اعداد پیش‌بینی شده در بودجه را به نتایج احتمالی مذاکره با غرب پیوند نزده و آن را شرطی نکرده است. اقتصاد کشور در شرایط ثبات اداره می‌شود.

خضریان با تأکید بر اینکه دارو، گندم و کالاهای اساسی نیاز به برنامه دارد و بدون جایگزین نمی‌توان ارز ترجیحی به آنها را حذف کرد، یادآور شد: نکته مثبت دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمدهای حاصل از دریافت مالیات است چنانچه تاکنون برخلاف GDP بالای کشور، مالیات کمی دریافت می‌کردیم و عموم آن بر دوش کارمندان و کارگران بود لذا باید پایه ‌های مالیاتی لحاظ می‌شد که در این بودجه دیده شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه تأکید کرد: جریان سرمایه‌داری و لیبرالی کشور که غرب را الگوی خود قرار داده‌اند و اکنون صدایشان در مالیات درآمده، نباید الگوی خود را فراموش کنند و نباید انتظار داشته باشند در شرایطی که باید درآمد خود را واقعی کنیم از مالیات‌ها چشم بپوشیم لذا دولت در حال عملیاتی کردن مالیات‌ها است.

وی در ادامه افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق و کاهش شکاف طبقاتی که در سال‌های قبل ایجاد می‌شد را از نکات مثبت دیگر این لایحه دانست و افزود: با افزایش ناخالص حقوق به صورت پلکانی معکوس از ۲۹ درصد تا ۵ درصد باعث کاهش شکاف طبقاتی می‌شود، همچنین تمرکز بودجه عمرانی در کاهش تنش آبی و خشکسالی بسیار حائز اهمیت است.

خضریان ادامه داد: کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت نیز بسیار اهمیت دارد که دولت توانست بودجه جاری خود را کاهش دهد و تاکنون این موضوع را نداشته‌ایم پس باید قدردان باشیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت بودجه را با حساب شرایط واقعی داده و نباید در شرایط جنگ اقتصادی کشور را همچون گذشته عوام فریبانه اداره کنیم و پیام بودجه امسال بازگشت به واقعیات است.

نماینده تهران در موافقت با کلیات لایحه بودجه: بودجه ۱۴۰۱ واقعی نوشته شده است/ ارز ترجیحی عامل تبعیض و بی عدالتی است

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مزیت بودجه این است که قیمت نفت و درآمد آن واقعی شده است، به طوری که فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار در لایحه دیده شده است و نرخ تبدیل آن نیز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است.

سیدمحسن دهنوی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مهمترین نکته ای که در لایحه بودجه امسال دیده شده، مساله کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است، بدین معنی که مجموع درآمدهای پایدار دولت از ۴۶۴ همت به ۳۰۰ همت کاهش یافته است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مزیت دوم بودجه دولت جدید این است که قیمت نفت و درآمد آن واقعی شده است، به طوری که فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار در لایحه دیده شده است و نرخ تبدیل آن نیز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است که این نشان دهنده نگاه واقعی در لایحه بودجه امسال است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: از دیگر مزایای لایحه بودجه، اصلاح پایه های مالیاتی است که دولت قبل زیر بار بسیاری از مصوبات مالیاتی مجلس نرفت؛ اخذ مالیات از سلبریتی ها و برخی موسسات هیچگاه اجرایی نشد، لذا افزایش سرمایه از ۵.۸ درصد به ۶.۹ درصد نکته مزیت بودجه به شمار می رود.

وی اصلاح نرخ ارز گمرکی را یکی دیگر از مزیت های لایحه بودجه سال آینده برشمرد و تاکید کرد: وقتی وارد کننده ای ارز ترجیحی دریافت و کالای وارداتی را به نرخ آزاد در بازار به فروش می رساند، تبعیض و بی عدالتی به اقشار مستضعف جامعه خواهد بود.

نماینده مردم تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: این موضوع مصوبه ما در مجلس بود، البته دغدغه نمایندگان در این زمینه کاملا درست و بجا است و قطعاً باید برای جبران این مساله پیش بینی هایی صورت گیرد. در کمیسیون تلفیق نیز عنوان کردیم این بودجه دارای ایراداتی است و قطعاً در صورتی به آن رأی مثبت می دهیم که راه جبران ارز ترجیحی برای مردم مشخص شده باشد. حداقل نیمی از درآمد ناشی از این محل باید مستقیم به جیب مردم برود.

دهنوی تصریح کرد: قطعاً حذف ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن جایگزین تبعات اجتماعی برای مردم خواهد داشت، اما این مسئله باید با دولت اصلاح شود. رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه این مسئله را پذیرفته اند و خواهش من از رئیس مجلس این است که بار دیگر این مسئله از رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده گرفته شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر اشکالات لایحه بودجه اظهار داشت: تبصره ۱۶ که مربوط به ارائه تسهیلات به جوانان است، باید بازنویسی شود. همچنین حذف ردیف محرومیت زدایی جای سوال دارد، لذا این نکات را باید با دولت حل و فصل کنیم.

وی خطاب به نمایندگانی که عنوان کردند نباید به بودجه نگاه سیاسی داشت، ادامه داد: اصولاً بودجه یک سند اقتصادی به شمار می آید، اما قطعاً تصمیمات ما در رد یا تایید کلیات، تبعات سیاسی به دنبال دارد. ما باید این پیام را به مردم بدهیم که در آستانه مذاکرات، مجلس و دولت انقلابی دست در دست هم، همراستا و همسو هستند. پس می توانیم این اشکالات را در کمیسیون تلفیق با کمک دولت برطرف کنیم.

مخالفت با کلیات لایحه بودجه: انتقاد نماینده صومعه سرا از افزایش اختیارات استانداران در لایحه بودجه

نماینده صومعه سرا گفت: اختیاراتی که به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی در لایحه بودجه داده شده کار درستی نیست.

سیدکاظم دلخوش اباتری در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس جمهور امروز در مجلس بیان کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، حال اینکه این مصوبه مجلس در قانون مدیریت خدمات کشوری است و موضوع جدیدی نیست، دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰ درصد را پیش بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور می گوید که مجلس به این طرح رای نداده است، حال اینکه دلیل مخالفت مجلس صحبت‌های رئیس سازمان استخدامی در مجلس و نامه علنی دولت مبنی بر مخالفت بود. مجلس براساس نظر دولت با این کلیات مخالفت کرد، در غیر این صورت این طرح در مجلس تصویب می شد.

نماینده صومعه سرا با اشاره به اظهارات موافقان کلیات بودجه گفت: هیچ کدام از نمایندگان موافق به صورت کامل موافقت نکردند، بلکه گفتند که در تلفیق اصلاحات صورت گیرد، حال اینکه بودجه ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

دلخوش اضافه کرد: دولت برای فروش نفت، قیمت دلار را ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می گیرند یعنی فشارها به مردم اضافه می شود.

دلخوش گفت: دولت می خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالاهایی که مستقیم با سفره مردم در ارتباط است، نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها است. فکر نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می کنید بلکه این کار بر روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می گذارد.

وی افزود: امروز دامداران و مرغداران نمی توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تامین کنند، شما باید به دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید.با این وضعیت قیمت نهاده های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.
مخالفت با کلیات لایحه بودجه: بودجه ۱۴۰۱ دلاریزه است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است.

«روح اله ایزدخواه» در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: کلیات لایحه بودجه با وجود تغییرات جزیی خوب، ایرادات اصلی دارد و ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است.

وی با طرح این سوال که تقویت پول ملی چگونه در این لایحه محقق شده است، افزود: نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان محاسبه شده است.آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود.

ایزدخواه تصریح کرد: واردات در سال آینده با نرخ ETS محاسبه می‌شود، این یعنی شاهد ۵ برابر تورم کالاهای وارداتی خواهیم بود، به این معنا که در سال آینده بهای کالاهای اساسی و وارداتی گران می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نکته مهم قدرت خرید مردم است که یارانه نقدی آن را جبران نمی‌کند، باید به این سوال پاسخ داده شود که با ۴۵ هزار تومان یارانه سال ۸۹ مردم می‌توانستند چند کیلو مرغ خریداری کنند و امسال با این مبلغ می‌توانند چند کیلو مرغ بخرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند، ادامه داد: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند.

وی با طرح این پرسش که تقویت پول ملی در لایحه بودجه چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: تمام درآمد دولت از حذف ارز حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، آیا دولت نمی‌توانست این اعتبار را از بانک‌ها که مراکز تجاری بزرگ می‌سازند یا شرکت‌هایی که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از محل گران شدن ارز سود کردند، دریافت کنند.

ایزدخواه تصریح کرد: مطرح می‌شود که ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده، اگر این ادعا درست است چگونه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ دو برابر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر به ۷ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که ممکن است با حذف این یارانه اتفاقاتی مانند آنچه در قزاقستان رخ داد، بیفتد، چه کسی در دولت مسوولیت حذف ارز ترجیحی را به عهده می‌گیرد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: برخی آقایان که در دولت مسوولیت ندارند و انتصاب به مراجعی دارند، اعلام می‌کنند که در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود این در حالی است که بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه عدالت‌محور نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر هستند، دولت توضیح دهد که با این لایحه چه تعداد از این افراد کاهش می‌یابد.

ایزدخواه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و جهش در تولید در بودجه جایگاه ندارد، ادامه داد: دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکیدکرد: تکنوکرات‌ها در ۳۰ سال گذشته دولت را ضعیف کردند و نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از ۲۵ درصد ابتدای انقلاب به ۱۱ درصد سقوط کرده این در حالی است که این عدد در اروپا به صورت متوسط ۲۵ درصد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر ۶ میلیون نفر شاغل غیررسمی داریم که از آنها حمایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برخی افراد نسبت به درآمدهای دولت کم اظهاری می‌کنند که این مسئله باید در شورای امنیت رسیدگی شود، چرا در شرایطی که وضعیت فروش نفت مناسب است برخی نسبت به درآمد دولت کم اظهاری می کنند.

موافقت با کلیات لایحه بودجه: پیش بینی منابع پایدار مانند مالیات از محاسن لایحه بودجه ۱۴۰۱ است

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از نقاط مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را کاهش تراز عملیاتی منفی و پیش بینی منابع پایدار چون مالیات عنوان کرد و گفت: ۶.۹ درصد بودجه به مالیات اختصاص پیدا کرده اما این مقدار نه از مردم بلکه باید از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی باشد.

مجتبی یوسفی به عنوان موافق کلیات بودجه ۱۴۰۱، گفت: برای اینکه بیش از این از بانک مرکزی استقراض نشود و اوراق اسلامی به فروش نرسد تا چون سال گذشته دولت را بدهکار کنیم؛ کاهش انتشار اوراق از حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۸۸ هزار میلیارد تومان را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که از نکات مثبت این لایحه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: نکته بسیار مهم این است که در بودجه پیش‌بینی شده که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در نظر گرفته شده است. چرا که این موضوع کمک می‌کند که دوباره این منابع به چرخه تولید بازگردند.

یوسفی عنوان کرد: مجلس یازدهم در سال گذشته در بودجه ۱۴۰۰ در تبصره ۱۴، ۱۹ هزار میلیارد تومان را برای محرومیت‌زدایی پیش‌بینی کرده بود، انتظار می‌رفت دولت این اعتبارات را احیا کند که باید این موضوعات در کمیسیون بودجه اصلاح شود.

وی بیان کرد: اما با افزایش اعتبارات تملک‌دارایی‌ها به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و افزایش اختیارات استانداران، که نکته قابل توجهی برای رفع محرومیت‌زدایی است این موضوع صورت نگرفت.

عضو هیات رییسه مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا همکاران باتجربه و متخصص ما که عضو کمیسیون تلفیق هستند باید این موارد را اصلاح کنند زیرا این موضوع با شعار دولت که بنا شد تمرکززدایی کند در تعارض قرار دارد.

یوسفی اضافه کرد: نکته بعدی توجه به حمل و نقل عمومی و شهرداری‌ها است که باید در بودجه‌ها افزایش پیدا می‌کرد. ما در بودجه ۸ هزار میلیارد تومان اوراق را برای حمایت از سیستم حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری خصوصا حمل و نقل ریلی و اتوبوس پیش‌بینی کرده بودیم که ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ سهم شهرداری‌ها بود که متاسفانه امسال حذف شد و در کمیسیون‌های تخصصی برگشت که انتظار داریم این موضوع هم اتفاق بیافتد.

وی عنوان کرد:‌ نکته مثبت بودجه این است که رشد ۸ درصدی را برای اقتصاد پیش‌بینی کرده‌ است زیرا اولویت مردم اکنون معیشت و بعد از آن اشتغال است و قطعا اکنون در استان‌ها و هر شهری جوان‌های متخصص بیکار را می‌بینیم و این موضوع با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار یکی از مزیت‌های این بودجه است.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: البته نباید مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه اقتصادی داریم مانند تمرکز بر صادرات غیرنفتی به جای صادرات غیرنفتی، نوسان بسیار شدید در نرخ ارز و بخشنامه‌های خلق‌الساعه را فراموش کنیم و باید این موضوعات را برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید مدنظر قرار دهیم.

کاهش تراز عملیاتی منفی و منابع پایدار از نکات مثبت بودجه است

یوسفی بیان کرد: از نقاط مثبت این بودجه، کاهش تراز عملیاتی منفی و منابع پایدار مانند مالیات است اما نباید این نکته را فراموش کنیم که درست است که ۶.۹ درصد بودجه به مالیات اختصاص پیدا کرده اما این مقدار باید از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و نه از گرفتن مالیات بیشتر از مردم باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث حقوق و دستمزد هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم و به سمت عدالت حرکت کنیم البته متخصصان را نادیده نگیریم. استاد دانشگاهی، نیروی عملیاتی که در سکوی نفتی در وزارت نفت یا موضوعات مرتبط با آن هستند، سرمایه‌های این کشور هستند و همه را به یک نرخ نگاه کردن دور از عدالت است.

وی ادامه داد: این را هم بگوییم که به عنوان مثال یک تایپیست در یک وزارتخانه متمول، تخصص آنچنانی ندارد که چند ۱۰ میلیون حقوق بگیرد و دکتری در آموزش و پرورش برای معیشت خود بماند. امیدواریم با همه نکاتی که بیان کردم به کلیات بودجه رای مثبت بدهیم اما باید در تلفیق این اصلاحات به شکل اساسی صورت بگیرد.

مخالفت با کلیات لایحه بودجه: انتقاد از حذف ردیف‌های پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه

نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است. .

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در مخالفت با آن با بیان اینکه جایگزین مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، گفت: این موضوع به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: افزایش ۶۲ درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است که برخلاف شعارهای داده شده خواهد بود و صرفاً مالیات دهندگان سابق تحت فشار قرار می‌گیرند.

فرهنگی خاطر نشان کرد: به اسم بودجه انقباضی، حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر ۶۰ درصد مالیات را افزایش داده‌اند، این موضوعات تورم مضاعفی را بر کالاها، حمل و نقل و مایحتاج عمومی تحمیل می‌کند.

وی افزود: بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است لذا از آنجایی که لایحه بودجه بسته سیاستی است، باید به دولت بازگردد تا نسبت به آن تجدیدنظر شود.

نماینده مردم تبریز اضافه کرد: موضوع درآمدهای نفتی ذکر شده در تبصره ۱۴ این لایحه قابلیت اجرا نداشته و بسته سیاستی متفاوتی می‌خواهد که لازم است دولت نسبت به آن بازنگری کند چرا که در مجلس قابل بررسی نیست.

موافقت با کلیات لایحه بودجه: لایحه ۱۴۰۱ از اشتغال و عدالت در توسعه حمایت کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کنترل تورم، ثبات اقتصادی، حمایت از اشتغال، عدالت در توسعه و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته دیده شده است.

«حجت الله فیروزی» در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نخستین لایحه بودجه دولت قطعا بدون نقص نیست. ولی این لایحه تلاش دارد مشکلات کشور را حل کرده و اقدامی برای اصلاح روند اقتصاد کشور انجام دهد که اگر مجلس به کلیات آن رأی دهد می توان در جزییات اصلاحات را صورت داد و هیچ محدودیتی برای این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس وجود ندارد.

نماینده مردم فسا در مجلس افزود: دولت در لایحه بودجه اهدافی را دنبال می‌کند که حتی اگر بخشی از آن محقق شود اثرات اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت. از جمله آن، کنترل تورم، ثبات اقتصادی، حمایت از اشتغال، عدالت در توسعه و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته در تبصره های مختلف این لایحه است.

وی در ادامه تمرکز زدایی را از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانست و افزود: سال‌ها سیاسیون و مردم کشور آرزوی تمرکز زدایی را داشتند که بخشی از اختیارات متمرکز در پایتخت به استان‌ها داده شود که این موضوع در لایحه آمده است، همچنین در این لایحه بر منابع پایدار تکیه شده در حالی که در سال های قبل منابع مالی فرضی، متزلزل و غیرقابل تحقق بود.

فیروزی با بیان اینکه دولت در تدوین لایحه بودجه از ایجاد بدهی‌های جدید پرهیز کرده است، یادآور شد: کاهش انتشار اوراق بهادار از نقاط قوت لایحه بودجه است.

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف اموال مازاد دولت و فروش آن و همچنین اصلاح نرخ ارز گمرکی و پایه های مالیاتی از دیگر موارد مورد توجه در این لایحه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضعف این لایحه، خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی موضوعی است که زمان بررسی جزییات در کمیسیون قابل بازنگری است.

مخالفت با کلیات لایحه بودجه: ۸۰ درصد مدیران میانی هنوز تغییر نکرده اند/ دولت چطور می خواهد جراحی اقتصادی کند

نماینده مردم البرز گفت: دولتی که تازه مستقر شده و ۸۰ درصد مدیران میانی آن هنوز تغییر نکرده اند و بخش اعظمی از این مدیران اعتقادی به این تحولات ندارند، چگونه می تواند چنین جراحی بزرگی را محقق کنند.

مهدی عسگری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: نکته اول اینکه ما نباید نگاه سیاسی به بررسی کلیات بودجه داشته باشیم و اینکه برخی می گویند چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی است باید حتما به آن رأی موافق داد اما اینگونه نیست، ما باید نگران شکاف و فاصله بین ملت و حاکمیت باشیم و این مسئله مهم امروز کشور است.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس ادامه داد: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شود ما باید به او هشدار دهیم یا کار او را توجیح کنیم، اگر کسانی در دستگاه تصمیم سازی دولت او را دچار انحراف کرده اند تکلیف مجلس چیست؟، محافظه کاری قتلگاه انقلاب است این جمله رهبر حکیم انقلاب بود لذا باید گفت؛ محافظه کاری هیچ نسبتی با انقلابی گری ندارد و ما باید امروز مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: کلیات این لایحه اشکالاتی مانند عدم شفافیت، ضعیف بودن رویکرد عدالت اجتماعی، عدم انقباضی بودن بودجه دارد. علیرغم آنچه گفته می شود نسبت به منابع عمومی در قیاس با عملکرد ۱۴۰۰، بودجه ۸۳ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح این احکام وجود دارد یا خیر؟ مثلا اگر حداقل ارزی که باید برای کالاهای اساسی بگذاریم را ۱۵ میلیارد دلار محاسبه کنیم حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی است که در واقع تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد گذاشت که می شود بالغ بر ۲۳ درصد از منابع بودجه و طبیعتا ما همچین اصلاحاتی را نمی توانیم در مجلس انجام دهیم بنابراین باید این کلیات به مجلس بازگردد و در آنجا اصلاح شود.

وی محور سخن خود را بحث تورمی عنوان کرد که محصول نرخ ارز در لایحه بودجه است، گفت: نکته اول عدم توجه دولت به قانون اصلاح ساختار بودجه است چرا که در یکی از بندهای آن دولت مکلف شده بود که جداول ارزی و ریالی را از هم تفکیک کند تا بودجه کشور اینگونه متاثر از دلار نشود.

عسگری گفت:اما افزایش نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی، در نهایت یک شوک تورمی جدید به جامعه وارد می کند. این بودجه حاوی سه نوع تورم سنگین در بخش افزایش نرخ ارز است. نخست آنکه تورم نفتی حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز فروش و صادرات نفت است که جداول بودجه نرخ تسعیر دو برابر شده و به ۲۳ هزار تومان رسیده است.

عسگری ادامه داد: تورم دوم، تورم وارداتی است که از طریق افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک اتفاق می افتد که از ۴۲۰۰ به نرخ ای تی اس رسیده یعنی ۵ برابر شده است. همکاران محترم توجه کنید که براساس گزارش سازمان توسعه تجارت ۸۰ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است یعنی مواد اولیه تولید را در برمی گیرد اما ما علاوه بر گران کردن نرخ ارز کالاهای اساسی، با این تغییر به تولید داخلی نیز صدمه می زنیم. آن وقت دوستان در لایحه بودجه این ادعا را کرده اند که در بخش صنعت می خواهند ۱۲.۵۷ رشد ایجاد کنیم، این ها با هم تناقض جدی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: موضوع بعدی حذف ارز ۴۲۰۰ کالاهای حیاتی است که این با ارز جهانگیری متفاوت است چرا که ارز جهانگیری سال ۹۷ شامل ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری می شد امروز درباره ارز ترجیحی ۵ قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می کنیم که در لایحه بودجه حذف شده است، نکته قابل توجه این است که مارپیچ تورم و تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده که تورم از طریق شوک های وارداتی اتفاق می افتد. قیمت حامل های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز شوک های انفجاری به اقتصاد ما در طول ۳۰ سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: آیا با این فشار سنگین اقتصادی که از طریق تحریم ناجوانمردانه بر مردم تحمیل شده مردم توان تحمل شوک تورمی جدیدی را دارند یا خیر. سوال دوم این است که دولتی که تازه مستقر شده و ۸۰ درصد مدیران میانی آن هنوز تغییر نکرده اند و بخش اعظمی از این مدیران اعتقادی به این تحولات ندارند، چگونه می تواند چنین جراحی بزرگی را محقق کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند، بیان کرد: برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته اند، فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی شوید، مردم تحمل فشار جدید را ندارند لذا نمی توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد، سفره مردم از برنج خالی شده است. با این وجود شما ارز ترجیحی برنج را حذف کرده اید و گوشت قرمز نیز حذف شده است اکنون می خواهید نون و پنیری که در سفره مردم مانده است را نیز حذف کنید؟ آستانه تحمل مردم چنین اجازه ای را به ما نمی دهد.

عسگری تصریح کرد: قرار ما بر این بود که تغییر به نفع مردم ایجاد شود چرا دولت جلوی نقدینگی که از طریق بانک ها ایجاد می شود و خلق پولی که اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ چرا جلوی بی انضباطی که در شرکت های دولتی اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ آیا تنها راه حل جبران کسری بودجه دست کردن در جیب مردم است.

وی با بیان اینکه به دولت آقای رئیسی هشدار جدی می دهیم که جامعه مستعد تحمل چنین تورمی نیست، گفت: جامعه را دچار التهاب نکنید، شرایط منطقه را بسنجدید ضمن آنکه هنوز ارتباط برخی از وزرای دولت شما با بدنه منقطع است و برخی از استاندارها هنوز سوار کار نیستند.

پربیننده ترین خبرها