العامری خواستار برون رفت از بن بست سیاسی در عراق شد

العامری خواستار برون رفت از بن بست سیاسی در عراق شد
پنج‌شنبه 30 دی 1400 - 19:58

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق خواستار برون رفت از بحران سیاسی در این کشور با روحیه ملی و به دور از دخالتهای بیگانگان شد.

العالم – عراق

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق بعد از ظهر امروز پنجشنبه میزبان «مارتین ییگ» سفیر آلمان در بغداد بود.

دفتر العامری با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که طرفین در این دیدار، مسائل مشترک بین دو کشور، نحوه توسعه روابط اقتصادی، استفاده از تجارب و شرکتهای آلمانی در بازسازی عراق به ویژه در زمینه برق را بررسی کردند.

شبکه خبری النجباء ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، العامری در این دیدار تأکید کرد که تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست تا این بست‌بست سیاسی حل شود.

وی گفت که الفتح تلاش می‌کند تا به دور از مداخلات خارجی و با روحیه ملی‌گرایانه دنبال برون‌رفت از مشکلات برای فرآیند سیاسی این کشور باشد.

سفیر آلمان نیز بر حمایت این کشور از ثبات و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد و گفت که «به اعتبار اینکه یک شریک نزدیک به عراق هستیم، از نزدیک پیگیر تحولات هستیم».

وی همچنین مدعی شد که اتخاذ هر گونه تصمیم سرنوشت‌سازی، باید به دور از مدخلات خارجی باشد.

ادعای مداخله در حالی از سوی سفیر آلمان مطرح شده است که پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در عراق، بسیاری از کارشناسان تأکید داشتند که کشورهای غربی و آمریکا در روند انتخابات مداخله داشته‌اند.

در همین ارتباط، العامری آذر ماه گذشته در دیدار با «جنین هانس پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق گفت که «آنچه برای ما مهم است و نخستین اولویت ما به شمار می‌رود، ثبات امنیتی و سیاسی عراق است و برای تحقق این مسئله، عمر و جوانی خود را داده‌ایم».

رئیس الفتح خاطر نشان کرد: «علت عدم پذیرش نتایج انتخابات اخیر این است که معتقدیم این نتایج، فاجعه‌بار است و امنیت و ثبات عراق را بر هم خواهد زد و مهمترین رکن دموکراسی یعنی صندوق رأی را از بین خواهد برد».

العامری همچنین خطاب به پلاسخارت گفت: «ما از تو نمی‌خواهیم که به صورت علنی از کمیساریا، دفاع کنی، ولی این ستایش غیر قابل توجیه نیز، نیاز نبود... اظهارات تو در شورای امنیت، موضوعیت نداشت».

وی ضمن انتقاد از اینکه پلاسخارت مانند یک «نماینده عالی‌رتبه» رفتار می‌کند، از اظهارات نادرست نماینده سازمان ملل، ابراز تأسف و تأکید کرد که این اظهارات باعث شد صحنه انتخابات پیچیده شده و راهکار سیاسی نیز از بین برود.

این در حالی است که پلاسخارت در جریان اظهارات مداخله جویانه درباره انتخابات پارلمانی این کشور، مدعی شده بود که همه طرفهای سیاسی باید نتایج انتخابات را بپذیرند و نسبت به پیامدهای وخیم ابطال نتایج انتخابات هشدار داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها