روز پرکار تیم ایرانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها؛ آغاز دیدار باقری و مورا

روز پرکار تیم ایرانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها؛ آغاز دیدار باقری و مورا
جمعه 1 بهمن 1400 - 15:51

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین امروز (جمعه) با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز و با برگزاری جلسات با نمایندگان سایر کشورهای مشارکت کننده پیگیری خواهد شد.

العالم - اروپا - ایران

باقری دقایقی پیش برای ملاقات با انریکه مورا وارد هتل کوبورگ شد و سپس قرار است با میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیدار کند.

بر اساس برنامه اعلام شده، باقری عصر امروز با نمایندگان سه کشور اروپایی هم دیدار خواهد کرد. هم زمان جلسات در سطح کارشناسی نیز در خصوص موضوعات مختلف، به ویژه تمرکز بر رفع تحریم‌ها جریان دارد.

صبح امروز هم نمایندگان گروه ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا در غیاب ایران برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات ملاقات کردند. مخائیل اولیانوف در توئیتی با اعلام این خبر افزود: همکاران غربی، همانطور که علناً این کار را انجام می دهند، بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تأکید کردند.

وی با بیان اینکه روسیه در این حس فوریت شریک است تصریح کرد ضرب الاجل های مصنوعی طرف‌های غربی مخالف است.

این درحالیست که وزرای امور خارجه تروئیکا و آمریکا دیروز در برلین تشکیل جلسه داده و ادعاها درباره مذاکرات وین را تکرار کردند. در این جلسه مذاکره کنندگان ارشد چهار کشور در گفت‌وگوهای وین نیز حضور داشتند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دیروز در تداوم بکارگیری تاکتیک بکارگیری ضرب الاجل برای فشار بر ایران در میز مذاکره اعلام کرد که مذاکرات وین باید تسریع شود.

وزیران امور خارجه آلمان و آمریکا نیز در نشست خبری مشترکی ادعاهای خود را درباره مذاکرات وین تکرار کردند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برغم ادعاها اظهار داشت ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.

وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام گفت‌ وگو کردیم.

آنتونی بلینکن با بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده‌ای هستیم، می‌توانیم این مذاکرات را به یک نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

درحالی که روسیه و چین از خواسته های منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند. به گفته افراد آشنا با فضای مذاکرات، این عادت ناپسند طرف‌های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات سعی می کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

این روزها مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده و ضروری است که با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها