هیزم واشنگتن در آتش بحران اوکراین؛ آمریکا باز هم به کی‌یف سلاح فرستاد

هیزم واشنگتن در آتش بحران اوکراین؛ آمریکا باز هم به کی‌یف سلاح فرستاد
شنبه 2 بهمن 1400 - 15:53

با تداوم تنش‌زایی غربی‌ها علیه روسیه، محموله دویست میلیون دلاری تسلیحات آمریکایی وارد اوکراین شده و آلمان نیز یک بیمارستان صحرایی به این کشور می‌فرستد.

العالم - اسیا - اروپا

در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، محموله ۹۰ تُنی تسلیحات آمریکایی روز شنبه وارد اوکراین شد.

خبرگزاری «تاس» به نقل از سفارت آمریکا در اوکراین نوشت:‌ «اولین محموله کمک‌ها که دستور ارسال آن اخیراً از سوی رئیس جمهور بایدن صادر شده، امشب وارد اوکراین شد».

در این بیانیه آمده است: «این محموله شامل نزدیک به دویست هزار پوند (نود تُن) کمک‌های مرگبار از جمله مهمات برای مدافعان خط مقدم اوکراین است».

این سفارتخانه افزود، آمریکا سال گذشته میلادی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین رسانده است و این مبلغ از سال ۲۰۱۴ تا کنون به ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این نیز، «دمیتری کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به‌زودی محموله‌ای نظامی به ارزش دویست میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

به گفته این مقام اوکراینی، ارسال این محموله جدید از قبل برنامه‌ریزی نشده بود و به‌عنوان «کمک نظامی اضطراری» ارسال شده است.

از سوی دیگر به نوشته نشریه «استرِیت تایمز»، «کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان روز شنبه اعلام کرد یک بیمارستان صحرایی به اوکراین ارسال می‌کند.

وزیر دفاع آلمان افزود: «ما طرف اوکراینی‌ها ایستاده‌ایم. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای کاهش تنش انجام دهیم. جمع‌بندی دولت این است که ارسال تسلیحات در حال حاضر کمکی نخواهد کرد».

لامبرخت در واکنش به مخالفت روسیه با عضویت اوکراین در پیمان نظامی ناتو افزود: «روسیه درخصوص عضویت کشورها در ناتو حق وتو ندارد. هر کشور مستقلی که با ما ارزش‌هایی مشترک داشته باشد، برای ارسال درخواست عضویت آزاد است».

وزیر دفاع آلمان در ادامه گفت: «اما ورای این خط قرمز، آمادگی داریم با روسیه گفت‌وگو کرده و منافع این کشور را در نظر بگیریم».

علاوه بر این، وبگاه «گلوبال نیوز» نوشت، فرمانده کانادایی یکی از یگان‌های چند ملیتی حاضر در کشور لتونی واقع در شمال شرق اروپا (حوزه بالتیک) گفت، در تلاش است اطمینان یابد سربازانش منابع کافی در اختیار دارند.

به نوشته گلوبال نیوز کانادا به‌عنوان بخشی از نیروهای ناتو، به بهانه مقابله با تهدیدات روسیه پانصد نیروی نظامی در لتونی دارد که طی یک ماه اخیر در حالت «آماده‌باش کامل» قرار گرفته‌اند.

تلاش غربی‌ها برای ایجاد شرایط جنگی به شکل مصنوعی در اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها و مقامات آن‌ها نیز از ماه گذشته به جوسازی درباره حمله احتمالی روسیه به این کشور در اوایل سال جاری میلادی پرداخته‌اند.

گلوبال تایمز اذعان کرد علاوه بر کانادایی‌ها، نیروهای آمریکا، انگلیس و آلمان نیز در استونی، لیتوانی و لهستان مستقر شده‌اند تا با تهدید خیالی روسیه مقابله کنند.

روسیه در تلاش برای کاهش تنش‌ها در شرق اروپا و به‌ویژه اوکراین، پیشنهاداتی را برای تضمین امنیتی غرب به مسکو ارائه کرد که در گفت‌وگوهای اخیر روسیه و غرب، از سوی طرف غربی رد شدند.

عدم عضویت کشورهای جدید در ناتو و خروج نیروهای این پیمان نظامی از کشورهای پیرامون روسیه در شرق اروپا از جمله پیشنهادات روسیه در این زمینه بود.

با این حال به نوشته روزنامه «ینی شفق»، یک مقام اتحادیه اروپا گفته است، در جلسه روز دوشنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه، پیشنهادات مسکو درباره امنیت اروپا بررسی خواهند شد.

این دیپلمات اروپایی گفت، در این نشست که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آن حضور دارد قرار نیست وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه به بحث گذاشته شود اما در صورت حمله این کشور به اوکراین، اتحادیه اروپا واکنش سریعی خواهد داشت.

بلینکن روز گذشته (جمعه) با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود درباره تحولات اوکراین و تنش در شرق اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاوروف در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با بلینکن درباره پیشنهادات امنیتی روسیه گفت: «این شامل خروج نیروها، تجهیزات و تسلیحات خارجی و درباره دیگر گام‌هایی است که هدف آن بازگرداندن وضعیت کشورهایی است که پیش از سال ۱۹۹۷ عضو ناتو نبوده‌اند که شامل بلغارستان و رومانی نیز می‌شود».

سرگئی لاوروف در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «روسیه در تماس با فرانسه، آلمان و آمریکا از آنها درخواست کرده تا از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین دست بردارند».

وی اضافه کرد: «امروز یک بار دیگر در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آلمان و فرانسه تاکید کردیم که هم اکنون زمان آن فرارسیده تا بستن چشم خود را نسبت به آنچه که رژیم کی‌یف انجام می‌دهد متوقف کنند و اوکراین را مجبور کنند تا آن چیزی را که قول داده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بوده انجام دهد».

به گزارش فارس، در ماه می ۱۹۹۷، مسکو و بلوک کشورهای غربی، قانونی درباره روابط دوجانبه، همکاری و امنیت میان ناتو و فدراسیون روسیه به امضا رسانده که بر اساس آن تاکید شده که هر دو طرف، یکدیگر را دشمن نمی‌پندارند و چارچوبی برای رایزنی، همکاری، اقدام و تصمیم گیری مشترک تعریف کردند.

مجارستان، لهستان و جمهوری چک در سال ۱۹۹۹ به ناتو پیوستند و پس از آن، بلغارستان، لاتویا، لیتوانی، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و استونی در سال ۲۰۰۴ به ناتو پیوستند.

پربیننده ترین خبرها