حمایت مشروط قانونگذاران لیبیایی از ادامه کار دولت وحدت ملی لیبی

حمایت مشروط قانونگذاران لیبیایی از ادامه کار دولت وحدت ملی لیبی
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 11:00

۶۲ نماینده پارلمان لیبی خواستار تداوم دولت وحدت ملی مشروط به اصلاحات در کابینه این کشور شدند.

العالم - لیبی

به نقل از آناتولی، ۶۲ نماینده پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کردند اگر عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی لیبی بتواند تغییرات و اصلاحاتی در کابینه فعلی ایجاد کند،‌ از تداوم دولتش حمایت خواهند کرد.

طبق این بیانیه‌، نمایندگان مذکور، طرح ابتکاری خود را در جهت یافتن راه‌حلی برای برون رفت از بن بست سیاسی ناشی از تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

نمایندگان لیبیایی تاکید کردند که این طرح در راستای اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور در اسرع وقت است.

این نمایندگان تداوم کار دولت لیبی را منوط به انجام اصلاحات در کابینه دانستند به نحوی که به دولت اجازه داده شود اختیارات خود را بر کل کشور اعمال کند و به شخص نخست‌وزیر هم این اختیار داده شود که تغییراتی در پست‌های وزراتی انجام دهد.

بر اساس این طرح در صورت اصلاح کابینه، دولت از تاریخ توافق یا تا زمان برگزاری انتخابات به مدت دو سال به کار خود ادامه خواهد داد.

در این ابتکار عمل پیشنهادی تصریح شده است که دولت باید با شورای ریاستی همکاری کند تا اصلاحات در کابینه محقق و همچنین اطمینان حاصل شود که با فرماندهی کل در "سیرنایکا" ( مقر فرماندهی نیروهای حفتر) جهت تضمین موفقیت کار نهادهای نظامی و امنیتی، آماده سازی و یکپارچه‌سازی آن‌هااجماع شود.

طبق این طرح ابتکاری، کشورهای ترکیه، مصر، امارات و قطر با هماهنگی یکدیگر و به نمایندگی از طرف‌های درگیر، یک کمیته هماهنگی عالی بین‌المللی تشکیل می‌دهند که بر اجرای کلیه الزامات و اصلاحات مورد نیاز در فرآیند اجرا متناسب با ماهیت مرحله‌های بعدی، تحولات و ضرورت‌ها، نظارت داشته باشند.

سند این طرح ابتکاری که به امضای ۶۲ نماینده رسیده، ساعاتی پس از دیدار عبدالحمید الدبیبه، با تعدادی از نمایندگان در طرابلس، پایتخت لیبی، منتشر شد.

این درحالی است که هفته گذشته عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی، اعلام کرد دولت الدبیبه طبق تصمیم پارلمان مبنی بر سلب اعتماد از آن و انقضای اعتماد اعطا شده به آن در ۲۴ دسامبر گذشته فاقد اختیارات قانونی است و خواستار تشکیل دولت جدید شد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها