تعهد عراق به توسعه اقدامات برای پیشگیری از ورود بیماران کرونایی به ایران

تعهد عراق به توسعه اقدامات برای پیشگیری از ورود بیماران کرونایی به ایران
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 09:07

وزیر بهداشت عراق در دیدار رییس هلال احمر ایران با بیان اینکه در دوره قبل تا ۹۰ درصد از مسافران بعضی از پروازهای در حال تردد بین ایران و عراق با تست تقلبی کرونا به هواپیما سوار شدند، گفت:بنا به درخواست ایران، نظارت بر نحوه صدور برگه تست پی‌سی‌آر در فرودگاه‌ بغداد و نجف را افزایش دادیم.

العالم - عراق - ایران

همزمان با افزایش همه‌گیری سویه اومیکرون، پیرحسین کولیوند و هیات همراه او با وزیر بهداشت عراق پیرامون کنترل مرزهای زمینی و هوایی دو کشور برای جلوگیری از ورود و خروج مبتلایان به کرونا و نظارت بیشتر برای جلوگیری از صدور برگه تقلبی آزمایش ‌پی‌سی‌آر در عراق، دیدار و گفت‌وگو کردند.

هانی العقابی وزیر بهداشت و محیط زیست جمهوری عراق در این دیدار گفت: سه آزمایشگاه متخلف در بغداد را که با تبانی شرکت‌های گردشگری و مسافرتی، بدون انجام آزمایش، برگه تست منفی پی‌سی‌آر برای مسافران خروجی از مبدا عراق صادر می‌کردند؛ پلمب کردیم.

وی افزود: ما بنا به درخواست و پیگیری شما تمام تلاش خود را برای نظارت دقیق بر این موضوع به کار گرفتیم. در دوره گذشته برگه پی‌سی‌آر تقلبی به میزان قابل توجهی زیاد بود و در دست مسافران قرار داشت. در مواردی حتی تا ۹۰ درصد مسافران بعضی پروازهای در حال تردد بین ایران و عراق با تست پی‌سی‌آر تقلبی در هواپیما سوار شده بودند. این تقلب اکنون کاهش چشمگیری یافته ولی نمی‌توان با اطمینان گفت که تست تقلبی پی‌سی‌آر برای مسافران در دو سوی مرزهای ایران و عراق به صفر رسیده است.

هانی العقابی گفت: چندی پیش ۸۵ نفر از زائران ایرانی قصد مراجعت به کشورشان را داشتند. آزمایشگاهی با نام ادریسی در هماهنگی با یکی از شرکت‌های مسافرتی برای همه آن‌ها برگه پی‌سی‌آر بدون انجام آزمایش صادر کرده بود. نظارت‌های ما با همکاری سازمان امنیت داخلی و وزارت کشور عراق باعث شد متوجه این تخلف شویم و با هزینه وزارت بهداشت عراق از همه آن مسافران تست پی‌سی‌آر معتبر گرفته شد.

وزیر بهداشت و محیط زیست عراق از پیشنهاد پیرحسین کولیوند برای تهیه لیست آزمایشگاه‌های امین و مورد اعتماد در هر دو کشور استقبال کرد و گفت: پیشنهاد شما برای پیشگیری بسیار مناسب است. ما به زودی تعداد محدودی آزمایشگاه مورد اطمینان و قابل نظارت دقیق در عراق را لیست می‌کنیم و این فهرست را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا مسافران خروجی از مبدا عراق تنها با برگه پی‌سی‌آر این آزمایشگاه‌ها حق ورود به ایران را داشته باشند و البته از شما انتظار داریم که همین کار را در کشور خودتان انجام دهید تا ما نیز بتوانیم از صحت گواهی ‌پی‌سی‌آر صادر شده در ایران اطمینان حاصل کنیم.

پربیننده ترین خبرها