ادامه مذاکرات وین؛ تمرکز تیم ایران بر تضمین‌ها

ادامه مذاکرات وین؛ تمرکز تیم ایران بر تضمین‌ها
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 18:44

مذاکرات رفع تحریم‌ها امروز (سه‌شنبه) درحالی پیگیری می‌شود که تیم مذاکره کننده ایرانی برای دست یابی به توافقی پایدار و قابل اتکا، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع تضمین‌ها و راستی آزمایی دارد.

العالم - ایران

«علی باقری کنی» حوالی ساعت ۱۵ به وقت محلی وارد هتل کوبورگ شد و در نخستین دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک ملاقات کرد.

گفت‌وگوهای روزانه به طور معمول با ملاقات مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا آغاز و با برگزاری جلسات در قالب‌های دو و چند جانبه پیگیری می‌شود. بر اساس برنامه اعلام شده باقری سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار خواهد داشت.

یکی از تحولات مهم در دو روز اخیر، نشست روسای تمام هیات‌های مشارکت کننده برای تدوین متون پایانی مذاکرات بوده است. این متن که از آن به عنوان سند تصمیم (Decision) یاد می‌شود دارای سه ضمیمه در حوزه رفع تحریم ها، تعهدات هسته‌ای و نحوه پیاده سازی اقدامات طرفین است.

شنیده‌ها حاکیست که در حوزه تحریم‌ها و راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین حاصل شده است؛ اما هنوز موضوعات مهمی در این زمینه باقی مانده و باید تصمیمات اساسی از سوی طرف‌های غربی اتخاذ شود.

از سویی گزارش‌ها از شکاف در تیم مذاکره کننده آمریکایی حکایت دارد و گفته می‌شود که چند عضو این تیم از مذاکرات کنار کشیده یا وین را ترک کردند. این درحالیست که آمریکا به گردنه تصمیمات سیاسی سخت رسیده و باید درباره تداوم اجرای تعهداتش در آینده تضمین دهد.

ایران پس از ۴ سال تجربه بدعهدی طرف‌های غربی خواستار رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌هاست و تاکید دارد که ابتدا ایالات متحده به عنوان طرف نقض‌کننده برجام باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای در چارچوب توافقات سال ۹۴ انجام خواهد شد.

در واقع تیم مذاکره کننده ایران با گوشه چشمی به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده و سکوت طرف‌های اروپایی در چهار سال گذشته، به دنبال دست یابی به توافقی پایدار و قابل اتکا است. در این رابطه همه طرف ها در مذاکرات وین پذیرفتند که آنچه در سال‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رخ داد نباید تکرار شود.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها